Campagneprijs Avebe blijft 58 euro
De prijs is voor aardappelen, geleverd in oktober, met een zetmeelpercentage van 19 procent. Omdat het zetmeelgehalte in deze campagne gemiddeld 20 procent (vorig jaar 20,5 procent) was, komt er voor veel telers nog een premie op de 58 euro. Daarnaast rekent Avebe, indien van toepassing, een vergoeding voor levertijdstip, een kwaliteitspremie en een bonus voor vollevering van het A-volume.
Avebe realiseert zich dat de prijs voor de akkerbouwers niet genoegd is voor de lange termijn en dus omhoog moet, zegt woordvoerder Janet Katerberg. “Onze strategie is gericht op een structurele verhoging van de prijs in de komende jaren. Dat gaat stapsgewijs.”
Kleinere aardappeloogst
Het zetmeelconcern wijt de stabiele campagneprijs aan de kleinere aardappeloogst, waardoor de fabrieken korter hebben gedraaid. Daarnaast het door het lagere volume niet alle kansen in de markt voldoende kunnen benutten.
De campagneprijs voor oogst 2012 was eveneens 58 euro. Inclusief toeslagen en premies werd dit 72 euro. Akkerbouwers waren toen teleurgesteld over deze prijs. Ze hadden gezien de hoge tarweprijs meer verwacht. Ook dit jaar waren de verwachtingen hoger. Een jaar eerder kwam de prijs uit op 48 euro.
Coöperatief resultaat in augustus bekend
In augustus sluit Avebe het boekjaar af en in november wordt het coöperatief resultaat bekend gemaakt, uitgedrukt in de prestatieprijs. Indien van toepassing volgt dan nog een uitkering aan de telers uit het resultaat. “Onze strategie met een focus op aardappelzetmeel en –eiwit is gericht op een duurzame verbetering van de prijs voor onze leden in de komende jaren. Door deze strategie kunnen we onze klanten beter bedienen en gaan de verkoopresultaten stapsgewijs omhoog. Het lagere volume was dit jaar voor ons een beperkende factor”, aldus Bert Jansen, CEO en bestuursvoorzitter van Avebe.
Lees het interview met Arjan de Rooij, directeur Agro bij Avebe zaterdag in Veldpost en Vee & Gewas