Week van de Akkerbouw: 'goed imago verder uitbouwen'
De Week van de Akkerbouw richt zich primair op de consument. De themaweek laat burgers ontdekken hoe producten zoals aardappelen, granen, suikerbieten, wortels en uien worden geteeld en verwerkt. En dat dat gebeurt met moderne technieken om duurzaam te produceren en te verwerken, en dat boeren zorg dragen voor milieu en omgeving. Het is de tweede keer dat de deze themaweek is georganiseerd.
De diepte in met seminar
Tijdens de Week van de Akkerbouw zijn er verschillende activiteiten georganiseerd. Gisteren werd de week afgetrapt met de Akkerrun, waarbij bijna veertig kinderen een hindernisloop deden op het akkerbouwbedrijf van Dirk De Heer in Purmer (NH). Naast het sportieve deel zat er ook een educatief aspect in, met vragen over de akkerbouw. Donderdag is er een seminar voor mensen in de sector. ‘Dan gaan we meer de diepte in.’ Zaterdag is het hoogtepunt van de week met de open dag. ‘Dit zijn de echte publieksacties.’ Daarnaast staan blogs en vlogs van akkerbouwers centraal en er is een akkerselfie winactie.
Er is bewust voor gekozen om niet elke dag een activiteit te organiseren, zegt Elema. ‘Gezien ons budget hebben we besproken wat we per se wilden doen. Daarbij hebben we gekeken naar de activiteiten die tijdens de eerste Week van de Akkerbouw het beste zijn bevallen.’
Kom in de Kas
Elema vindt dat de gezamenlijke open dagen binnen de Week van de Akkerbouw geen vrijblijvende actie meer kunnen zijn. ‘Dit eenmalig organiseren heeft geen zin.’ Hij wil naar een tweejaarlijkse actie, vergelijkbaar met Kom in de Kas. ‘Er zijn het hele jaar door ontzettend veel open dagen bij akkerbouwers. Met de Week van de Akkerbouw zorgen we voor een gestructureerde aanpak door de open dagen te bundelen. Zo kunnen we ons nóg beter zichtbaar maken aan het grote publiek.’
Akkerwijzer besteedt deze week extra aandacht aan de Week van de Akkerbouw
Lees ook:
Kinderen trappen Week van de Akkerbouw af met Akkerrun
Vlogger Koen van Gendt: Video betrekt burger nóg meer bij bedrijf