ING: groeiruimte in aardappelverwerking
Dat schrijft ING Economisch Bureau in het rapport ‘Voedingsmiddelenindustrie 2013-2018’. Hierin concludeert de bank dat de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie de komende jaren profiteert van de groeiende wereldvraag naar voeding, maar de vooruitzichten verschillen aanzienlijk per branche. De belangrijkste groeipijler is de zuivelindustrie.
Snelle groei is voorbij
De gouden jaren met snelle groei van bewerkte (convenience) AGF-producten is voorbij. De consumptie neemt de komende jaren naar verwachting licht toe, maar de productie kan wel groeien door betere benutting van de exportkansen. Overall is de exportpotentie van de AGF-verwerkende industrie, zeker naar landen buiten Noordwest-Europa, beperkt. In bepaalde segmenten, waaronder (bevroren) aardappelproducten, liggen wel degelijk groeimogelijkheden, maar in toenemende mate wordt in de groeimarkten zelf geteeld en verwerkt.
Groei op binnenlandse markt
De afzet op de binnenlandse markt zal beperkt toenemen, verwacht ING Economisch Bureau. Via (Europese) schaalvergroting zullen bedrijven de productiviteit proberen te verhogen en een sterkere positie richting retail op te bouwen. Groei van private label is een kans voor AGF-verwerkers, ook om leverancier te worden van fabrikanten van het private label convenience assortiment.
Brood- en zoetwarenindustrie
De brood- en zoetwarenindustrie en de aardappel, groente- en fruitverwerkende industrie kennen neutrale groeivooruitzichten. De vraag groeit langzaam en de export is vooral voor Europa bestemd. Bedrijven kunnen groeien door nauwere banden met (buitenlanders) retailers op te bouwen of Europees mee te groeien als toeleverancier aan grote industriële verwerkers.