'Meer afzetmogelijkheden fritesindustrie'

Op de langere termijn groeit de wereldwijde vraag naar aardappelproducten jaarlijks met 2,5 procent. Vooral in Azië en in Zuid-Amerika, maar ook in het Midden-Oosten en Rusland, neemt de vraag naar aardappelproducten momenteel toe.
Groei fastfoodketens
De groei van fastfoodketens geeft in bovengenoemde gebieden een sterke positieve impuls aan de afzet van voorgebakken producten. Belangrijke groeimarkten in Azië zijn Japan, China, India, Thailand en Maleisië. Brazilië en Chili zijn de belangrijkste groeimarkten in Zuid-Amerika.
Obesitas
In Europa en de Verenigde Staten vindt er geen marktgroei meer plaats. De toenemende bezorgdheid van de consument over obesitas heeft in West-Europa een drukkend effect op de afzet, aldus ABN AMRO.
Concurrentie
Op de Europese markt ondervindt de Nederlandse verwerkende industrie veel concurrentie van verwerkende bedrijven uit België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Vooral in België is de productiecapaciteit de afgelopen jaren sterk uitgebreid, maar ook in andere Europese landen is de productiecapaciteit vergroot.
Goede kwaliteit grondstoffen
Volgens ABN AMRO is de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven sterk door het grote innoverende vermogen, de goede kwaliteit van de beschikbare grondstoffen en de eindproducten en door de samenwerking in de keten. De concurrentiepositie wordt verzwakt door de grote volatiliteit van de grondstofprijzen, de hoge vrachtkosten en handelsbelemmeringen en importrestricties van enkele landen zoals Zuid-Afrika.