Betere afspraken telers over leveren pootgoed

Volgens Upt Hiddema, voorzitter van de LTO-werkgroep Pootaardappelen, kwamen de klachten vooral voort uit een matige communicatie tussen beide sectoren, zo zei hij gisteren op de LTO Pootgoedavond in Wieringerwerf. ‘We hebben nu afgesproken dat handelshuizen pootgoedtelers in contact brengen met consumptietelers, zodat er goede afspraken worden gemaakt over levering van pootgoed.’
Hectiek
De klachten gingen onder meer over het te laat bestellen van pootgoed, het laten staan van bestellingen, het te koud verwerken van de knollen en de hygiëne van kisten en vrachtwagens. ‘Veel fouten worden gemaakt in de hectiek rondom de afleverperiode’, zei Hiddema. ‘Door de telers nu met elkaar in contact te brengen, kunnen zij betere afspraken maken.’
Proef
Vanuit de consumptieteelt is de wens geuit om per knol te leveren, zodat telers weten hoeveel knollen er daadwerkelijk in een bigbag of kist zitten. Volgens Hiddema wordt er volgend jaar een proef gestart om met aantallen knollen per eenheid te werken.
Investeringen
Vanuit de proef wordt bekeken of deze wens ook werkelijk in de praktijk blijkt te werken, aldus Hiddema. ‘We kunnen dat beter vooraf goed onderzoeken dan achteraf moeten constateren dat het niet werkt. Zo’n verandering vergt toch investeringen, zoals bijvoorbeeld een telmachine. Dergelijke investeringen moet een akkerbouwer wel verantwoord kunnen nemen.’