'Klik' met leverancier belangrijk voor teler
Boeren zijn zelfs bereid hun relatie met een leverancier te verbreken wanneer de ouderwetse ‘klik’ er niet meer is. Dat staat in een rapport van CRM Partners, een onderzoeksbureau gespecialiseerd in klantrelaties. Dat deed telefonisch onderzoek onder een representatieve groep van driehonderd agrarische ondernemers.
Bedrijfsgegevens delen
Agrariërs werden ook gevraagd naar hun bereidheid om bedrijfsinformatie met hun leveranciers te delen. Daar zijn ze wat terughoudend in. Ze zien wel in dat het delen van bedrijfsinformatie betekent dat de leveranciers maatwerk kan afleveren, maar ze zijn ook bang dat informatie in verkeerde handen valt. Op dat gebied is er dus nog flink wat pionierswerk te doen voor de partijen in de agrisector, concludeert CRM Partners.
Moderne ondernemer
Niettemin is de boer anno 2013 een moderne, zakelijke ondernemer. Hij is veeleisend en dat is terecht. Aan de ene kant vormen zijn bedrijf en zijn gezin de spil van zijn bestaan, wat maakt dat zijn werk altijd persoonlijk is. Aan de andere kant is er de noodzaak tot efficiency en modernisatie. Dat zorgt ervoor dat ook boeren gebruik maken van moderne (communicatie)middelen en informatie die hen daarbij ondersteunt.
Persoonlijke aanpak
Deze combinatie van modernisatie en traditie is belangrijk in de relatie tussen de boer en zijn leveranciers. Tussenhandelaren, producenten en distributeurs zullen hun aanpak daar dan ook op in moeten richten en op zoek moeten gaan naar een persoonlijke aanpak die niet voorbij gaat aan moderne (technologische) ontwikkelingen, adviseert CRM.
Lees meer in het CRM-rapport