LTO: geen invoering kenteken trekkers

Het overgrote deel van de landbouwvoertuigen die gebruikt worden door agrariërs maakt beperkt gebruik van de openbare weg, aldus LTO Nederland in de brief. Als voor deze voertuigen een kenteken verplichting gaat gelden, worden ondernemers onnodig op kosten gejaagd.
Kundige chauffeurs
Vanuit de politiek is de wens voor een kenteken verplichting ingegeven om de verkeersveiligheid te vergroten. LTO stelt dat de veiligheid in het verkeer vooral wordt bepaald door verstandige en kundige chauffeurs. Een rijbewijs speelt daarbij een doorslaggevende rol en niet het kenteken op het voertuig.
Beperkte kentekenverplichting
LTO Nederland is voor een beperkte kentekenverplichting, in lijn met het advies van de commissie van Veilig Verkeer Nederland. Het advies spreekt van een beperkte invoering van kentekening, mits de maximum snelheid wordt verhoogd naar 40 km per uur én dat landbouwvoertuigen gebruik mogen maken van wegen waar ze nu niet mogen komen.
Extra belasting
Ook wil LTO de garantie dat landbouwvoertuigen straks niet automatisch te maken krijgen met aanvullende belastingen of heffingen. Maar bovenal staat dat een kentekenverplichting geen draagvlak heeft bij boeren en tuinders, omdat de verplichting wordt gezien als een toekomstige verzwaring van belastingen, aldus de organisatie.

Tekst: Annemarie Gerbrandy
Opgegroeid als burgermeisje met boerenbloed, maar al 25 jaar woonachtig op een melkveebedrijf. Journalist in hart en nieren, met een passie voor de land- en tuinbouw. Gaat graag 'de boer op'. Houdt ook van hardlopen.
Tekst: LTO
Beeld: Trekkerweb