‘€6 extra voor ui met GlobalGap’

Waardoor wordt de onderkant en de bovenkant van de notering bepaald, vroeg hij aan de aanwezigen. Het antwoord gaf hij zelf: ‘Hoofdzakelijk kwaliteit. En dat wordt wel degelijk betaald.’ GlobalGap wordt volgens Gunter meer en meer een vereiste. ‘Dat labeltje moet er op.’
Kwaliteit
Veel telers en verpakkers van uien leggen nog te veel de focus op de kilo’s, terwijl de nadruk moet liggen op de kwaliteit. Het is een gezamenlijk belang om te zorgen voor een goed exportproduct. Alleen dan houden we onze afzetmarkten vast. ‘Samen vormen we de Nederlandse uiensector. Als we niet samenwerken, is er op termijn geen exportmarkt meer. Waar moet je dan naar toe met je uien’, hield hij de telers voor.
Te grote sorteercapaciteit
Nederland heeft een te grote sorteercapaciteit, stelde hij. ‘Sommigen denken: draaien, draaien. Maar ze verliezen daarbij de kwaliteit uit het oog. Als dat – die grote capaciteit – de enige manier is om je te onderscheiden, zijn we fout bezig.’ Een zelfde waarschuwing gaf hij aan de telers. ‘Als we slechtere partijen, met bijvoorbeeld koprot, toch proberen weg te zetten op de markt, is dat geen goede ontwikkeling’, zei hij. ’95 procent van onze producten gaat naar het buitenland, we kunnen het niet maken om daar mee te sollen.’
Senegal
In de eerste helft van het exportseizoen was Senegal de grootste speler op de afzetmarkt voor Nederlandse uien. ‘Een kwart van onze exportuien ging hier naar toe.’ Gunter constateert dat dit exportjaar een aantal belangrijke afnemers van Nederlandse uien minder op onze markt te vinden is. ‘Midden-Amerika is veel minder aan de markt te vinden dit seizoen, Brazilië is nog niet bij ons geweest. We hebben nu meer landen nodig om aan die 900.000 ton te komen.’