‘Alleen toekomst voor kwaliteitspeen’

Peen begint een bulkproduct te worden, zei voorzitter Jan Douma van LNCN. “Waarmee kunnen we de vicieuze cirkel van kilo’s en massa doorbreken? Smaak kan hierin een belangrijke rol spelen.” Smaak is beleving, en dat is wat de peen nu mist, zei Hendrik Eerkens van de Dutch Carrot Group. “Dat is bij bijvoorbeeld asperges heel anders.”
Nederland is gatenvuller
Nederland is een gatenvuller, stelde Eerkens. “De zelfvoorzieningsgraad in het buitenland neemt toe. Het buitenland maakt eerst zijn eigen peen op, en gaat dan pas over op de onze.” Hij constateert dat de exportpiek van Nederlandse peen (maart, april, mei) naar achteren schuift. “Onze peen moet dus lang bewaarbaar zijn.”
De prijsvorming is tot nu toe matig. “De handel is rustig.” Zijn ervaring: in week 11 tot en met week 15 gebeurt er iets in de markt en dus met de prijs. “In de meeste gevallen ging de prijs omhoog. Maar dat zegt niets over wat er dit jaar gaat gebeuren.”
Exportkansen
Als het gaat om exportkansen voor Nederland kijkt Roland Koets van Nunhems Zaden naar Azië en Afrika. “Hier vindt de grootste groei van de wereldbevolking plaats. Daar is altijd wel een plek om peen naar toe te sturen. Maar dan moeten we wel kwaliteit blijven produceren.”
Ton Janssen van Tasty Tom (smaaktomaten) benadrukte het belang van smaak. “Smaak is onderscheidend. Ga in de peen ook op zoek naar dat ene ras dat proefbaar beter is.”
Lees ook: