‘Avebe moet zich meer inspannen’
De campagneprijs voor oogst 2013 bedraagt 58 euro per ton zetmeelaardappelen, gelijk aan vorig jaar. Inclusief de prestatiecomponenten betaalde Avebe gemiddeld bijna 70 euro per ton zetmeelaardappelen, dat is 2 euro minder ten opzichte van 2012.
Tachtig euro ondergrens
'70 euro per ton is 10 euro minder dan de 80 euro per ton die we als ondergrens voor een rendabele teelt beschouwen', vertelt De Jong. Volgens de NAV-woordvoerder zetmeel zou Avebe afscheid moeten nemen van natief zetmeel en zich richten op het beheersen van de kosten. 'Kijk bijvoorbeeld naar de zetmeelfabriek in Emlichheim die goede resultaten boekt met puree-aardappelen.'
Het zetmeelconcern wijt de stabiele campagneprijs aan de kleinere aardappeloogst, waardoor de fabrieken korter hebben gedraaid. De Jong vindt het te gemakkelijk van Avebe om de lage campagneprijs op de onderbezetting te schuiven. 'De Avebe moet hard aan een betere prijs werken.'
'Redelijk goede prijs'
Jacob Bartelds, voorzitter van de werkgroep zetmeel van LTO, laat zich minder kritisch uit. 'Gezien de markt en de situatie waar Avebe vandaan komt, vind ik dit een redelijk goede prijs. Maar gezien de omstandigheden in de markt en de concurrentie van een Duitse collega-concurrent in de vlokkenindustrie en van de consumptieaardappelen was het leuk geweest als de prijs net een paar euro meer was geweest. Maar als het geld er niet is, kun je het ook niet uitgeven.'
Zetmeelteler Jan-Martijn Eggens uit Vroomshoop (OV) is niet verrast door de lagere campagneprijs. 'Avebe had het tijdens de regiobijeenkomsten al voorspeld. Het is jammer. Ik had gehoopt op een betere prijs', zo vertelt hij desgevraagd. 'Er zijn minder zetmeelaardappelen aangevoerd, maar de kwaliteit was wel beter.'
Goede consumptieaardappelprijs
Volgens Eggens heeft Avebe de laatste jaren last gehad van een goede prijs consumptieaardappelen. 'Degene die konden gingen consumptieaardappelen verbouwen. Maar niet iedere teler, zeker niet in de Veenkoloniën, kan met zijn bouwplan schuiven.'
Avebe doet er volgens de akkerbouwer verstandig aan zich meer te richten op het luxere zetmeel. 'Met de bulkproductie van zetmeel kan Avebe het tegenwoordig niet meer verdienen.'
Strategisch doel niet gehaald
Ook via twitter laat een teler zich niet onbetuigd. ’Strategisch doel dus niet gehaald om elk jaar iets meer uit te betalen #jammer #stimulans’, twitterde zetmeelteler Roelof Tuin uit Valthermond (DR) kort na het bekend worden van de campagneprijs.
Als Avebe aangeeft dat de strategie is gericht op een structurele verhoging van de prijs in de komende jaren, dan moet je een signaal afgeven en de prijs inderdaad verhogen, licht Tuin zijn tweet toe. 'De prijs valt nu tegen. Als argument geeft Avebe de kleinere aardappeloogst, waardoor de fabrieken korter hebben gedraaid. Dat vind ik een beetje gemakkelijk. Er is altijd wel een reden te verzinnen waarom de prijs niet omhoog gaat.'
Tweet Avebe
Dat de campagneprijs met alle premies en vergoedingen erbij lager uitkomt dan vorig jaar, vind Tuin teleurstellend. 'Dat zou niet mogen. Ik had eerlijk gezegd ook wel via Twitter een reactie van Avebe op mijn tweet verwacht. Die heb ik nog niet gezien, maar misschien komt die nog.'
Lees ook: Campagneprijs Avebe blijft 58 euro
Tekst: Stefan Buning
Geboren en getogen op een melkveebedrijf in de Achterhoek. Sinds 1998 werkzaam als redacteur bij Agrio. Als chef Melkvee is hij samen met zijn team verantwoordelijk voor het kritisch volgen van alles wat er in en om de melkveehouderij in Nederland gebeurt.
Tekst: Annemarie Gerbrandy
Opgegroeid als burgermeisje met boerenbloed, maar al 25 jaar woonachtig op een melkveebedrijf. Journalist in hart en nieren, met een passie voor de land- en tuinbouw. Gaat graag 'de boer op'. Houdt ook van hardlopen.
Beeld: Fenneke Wiepkema