De slag om de zetmeelaardappelteler
Een gelijkblijvende campagneprijs is niet het ideaalbeeld van coöperatie Avebe, maar gezien de omstandigheden best een goede prestatie, vindt het concern. Want het was geen makkelijk jaar. De aanvoer van aardappelen was dit jaar beduidend lager. Het aanbod van aardappelen bleef over de hele linie achter.
Grillen van de markt
Akkerbouwers moeten zich niet blindstaren op de dagprijzen van granen of de prijzen die de vlokkenindustrie afgelopen herfst betaalde. “De graanmarkt en de vlokkenindustrie zijn veel meer afhankelijk van de grillen van de markt. Daar zijn weliswaar dit jaar goede prijzen betaald, maar de omstandigheden kunnen ook heel snel anders zijn’, waarschuwt De Rooij.
Het concern heeft een toekomststrategie opgesteld waarin continuïteit het sleutelwoord is. Continuïteit houdt volgens De Rooij ook in op zoek te gaan naar vaste afzetmarkten met een goede prijs. Het hoppen van de ene naar de andere markt werkt volgens hem alleen maar averechts.
Verbonden blijven voelen
Basis is volgens hem dat telers én industrie samen werken aan die toekomststrategie. Dat houdt volgens hem onder meer in dat telers zich verbonden blijven voelen bij Avebe en het belang inzien van een stabiele aardappeltoevoer. “Als we met elkaar waarde hechten aan een stabiele inkomenspositie betekent dat leveren aan Avebe, in goede en in slechte tijden.”
Lees het volledige interview met De Rooij in Veldpost en Vee & Gewas die zaterdag 15 maart zijn verschenen