NAV: 'winst' voor de boer gemis in POP3

De opstellers lijken niet in de gaten te hebben dat het creëren van een win-win situatie eerder en meer effect kan hebben dan 'winst' voor slechts één belang, aldus NAV. Een strategie die leidt tot 'winst' voor bijvoorbeeld de kwaliteit van het oppervlaktewater in combinatie met 'winst' voor de boer is stimulerender en vruchtbaarder. Bij 'winst' voor de boer kan worden gedacht aan lagere kosten, hogere opbrengstprijs, meer waardering en meer plezier in het werk.
Faire opbrengstprijzen
De huidige kostenreductiestrategie in de landbouw moet volgens de samenstellers van POP3 verschuiven naar een meerwaardestrategie. Echter het concept POP3 levert daaraan geen bijdrage, stelt de vakbond. Het verbeteren van de positie van de primaire producenten in de keten wordt afgeserveerd, terwijl al jaren blijkt dat faire opbrengstprijzen voor primaire producenten een groot knelpunt is.
Nichemarkten
Nichemarkten worden in POP3 nog wel genoemd, maar aan circa 95 procent van de markt wordt volledig voorbij gegaan. Een betere verwaarding van maatschappelijke en duurzaamheidsaspecten van het agrarische productie- en verwerkingsproces in de keten blijft daardoor theorie. De NAV doet een poging POP3 nog bij te sturen.
Tekst: NAV
Beeld: Fenneke Wiepkema