Copa-Cogeca: boeren betere verkopers maken

Het leeuwendeel van de oogst overstijgt momenteel niet de anonimiteit van een bulkproduct. De kleinschalige en middelgrote Europese landbouwbedrijven moeten volgens de organisatie nieuwe wegen verkennen om overeind te blijven op een geglobaliseerde markt. Daarvoor is het Farm Inc.-project in het leven geroepen.
Marktkansen
Met de hulp van een handvol partners zoals de Letse en Italiaanse boerenbond en enkele opleidingscentra gaat Copa-Cogeca de boeren verkooptrucs bijbrengen. Het Farms Inc.-project moet de Europese landbouwers in staat stellen om de vruchten van hun werk beter in de markt te zetten. Ook leren ze inspelen op nieuwe marktkansen, aldus Vilt.
Kennis en marktmacht
‘Innovatieve marketingmethoden vergroten de kennis en marktmacht van onze kleine en middelgrote landbouwbedrijven’, aldus de Europese landbouwkoepel over de opzet. De term ‘regional branding’ valt, omdat consumenten op zoek zijn naar lokaal geteelde of gekweekte kwaliteitsproducten. De herkomst van hun producten kunnen boeren uitspelen als troef.
Letse boeren
Farms Inc. is geïnspireerd op de innovatieve marketingtraining uit het PROUDFARMER-project van de belangrijkste landbouworganisatie uit Letland. Na de toetreding tot de EU gaf het Farmers Parliament de Letse boeren extra opleidingen, zodat ze konden inspelen op de mogelijkheden die de gemeenschappelijke markt hen bood.
Streekproducten
De Letten hebben ingezet op lokale en nicheproducten om in een snel veranderende landbouwmarkt overeind te blijven. Daarvoor moesten ze onder meer leren welke eisen de nationale en Europese overheden stellen aan de productie van streekproducten.
Tekst: VILT
Beeld: Fenneke Wiepkema