Jumbo wil omzetaandeel bio-aardappelen, -groenten en -fruit laten groeien tot minimaal 10 procent in 2027
Biologische producten zijn belangrijk voor Jumbo om het assortiment te verduurzamen. In het AGF schap liggen al biologische pompoen, gember, verse kruiden, rode en witte kool. De komende tijd zal het aanbod van biologisch assortiment verder worden uitgebreid.
Vraag vergroten
Jumbo is al langer in gesprek met verschillende partijen om het aanbod biologisch te vergroten en daarmee telers in staat te stellen de omslag te maken: „We zien dat steeds meer mensen graag voor biologisch kiezen. Tegelijkertijd is dit niet altijd de eerste keuze voor iedereen, omdat het vaak duurder is of omdat men niet goed weet wat biologische producten anders maakt. Met een ruimer assortiment binnen onze AGF-afdeling en een aantrekkelijke prijs, willen we deze vraag vergroten. Bovendien helpen campagnes zoals die van de overheid die nu actief is daar ook bij”, vertelt Menno Wigtman, Unit Manager bij Jumbo Supermarkten.
Jan Groen, bestuursvoorzitter van Bionext, juicht de groeidoelstelling op het biologisch AGF-assortiment van Jumbo van harte toe. „Biologische landbouw draagt bij aan een gezond ecosysteem met onder andere gezondere bodems en het behoud van biodiversiteit, doordat er geen chemische middelen worden gebruikt. Verder blijkt uit onderzoek dat klanten een groter bio-assortiment waarderen en zo ook vaker de keuze maken voor bio.”
Andere keurmerken
Naar eigen zeggen werkt Jumbo intensief samen met Nederlandse boeren en telers, om haar assortiment te verduurzamen. De uitbreiding van het biologisch aanbod hoort hier bij. Jumbo zet ook in op andere keurmerken en concepten als Zonvarken, KEI lekker Ei, Beter Leven keurmerk zuivel, Nederlandse edamameboontjes en waspeen geteeld via regeneratieve landbouwprincipes.