‘Groentesector kan zich onderscheiden met kwaliteit’

Innovatie blijft voor de agrarische sector in de komende jaren belangrijk om haar sterke positie te behouden, concludeert de bank. ‘Procesoptimalisatie, productaanpassing en kennisdeling, via bijvoorbeeld sociale media, kunnen de sector helpen om haar positieve imago vast te houden’, zegt Pierre Berntsen, Directeur Agrarische Bedrijven van ABN AMRO.
Schaalvergroting gaat verder door
De schaalvergroting in de agrarische sector zal verder doorgaan en de spelers in de agrarische keten zullen hun krachten bundelen, stelt hij. ‘Vooral bij versproducten zullen zij zich focussen op excellente logistieke processen: van bron tot eindgebruiker.’
Naast de kwaliteit en gezondheid van producten wordt de wijze van produceren en de mens achter het product belangrijker. ‘Er is ruimte voor producten met een verhaal. Daarvoor zullen steeds meer ondernemers gaan participeren in meer of minder gesloten ketens. We gaan van sectordenken naar ketendenken.’

Tekst: Fenneke Wiepkema
Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.
Tekst: ABN Amro
Beeld: Susan Rexwinkel