Maaltijdboxenverkoper Boerschappen verkiest ‘biologisch’ boven ‘regeneratief’
In de beginjaren zagen de oprichters ‘regeneratieve landbouw’ als een duurzame landbouwmethode. Regeneratief betekent voor Boerschappen chemie- en kunstmestvrij, maar de ondernemers zien de definitie hiervan veranderen en staan er niet meer achter. „De term ‘regeneratief’ is gekaapt”, zegt Markusse, en dus richt het bedrijf zich sinds 2021 op biologische leveranciers. Vrijwel alle nieuw aangesloten boeren zijn dan ook biologisch gecertificeerd. „Zo komen we uit het grijze gebied, voor ons is dit de juiste keuze.”
Bio als mooie ondergrens
„Toen we in 2013 begonnen, dachten we dat elke boer die natuurinclusief of regeneratief boert per definitie deugt, maar we kwamen erachter dat dit niet altijd zo was.” Markusse liet zich naar eigen zeggen geregeld bedotten door boeren met een mooi verhaal, een bloemenrand en ‘af en toe spuiten als het nodig is’. In hun zoektocht naar ‘wat goed is’ kwamen de ondernemers er niet uit. Boerschappen gaat nu voor biologisch. „De certificering geeft zekerheid. We weten dat het klopt. Biologisch is voor ons een hele goede ondergrens. Al is er op bio ook wat af te dingen. Als persoon ben ik gecharmeerd van de biodynamische landbouw, vanwege de holistische manier van kijken en de keten als onderdeel van de maatschappij.”
Aan de andere kant wil Boerschappen ook niet vastzitten aan een keurmerk. Het bedrijf communiceert nu niet over hun biologische producten, al prijkt op 60 procent van de producten het groene blaadje. Markusse legt uit dat je niet vastzit aan een keurmerk, en dit ook kansen biedt: zo kan hij een omschakelende boer afzet bieden. Ook heeft hij leveranciers die werken zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest, maar vanwege de complexe teelten en kleine schaal toch niet onder Skal Biocontrole vallen. Deze leveranciers zijn wel belangrijk voor Boerschappen. „De vraag is of we per se een biobox willen bieden. We willen in ieder geval een box zonder chemie en kunstmest. We zoeken nog uit hoe we dit zouden kunnen doen, maar zo ver zijn we nog gewoon niet”, aldus Markusse.
Transparantie
De belangrijkste reden voor klanten om hun maaltijdbox bij Boerschappen te bestellen is dat zij weten waar hun product vandaan komt, geeft Markusse aan. „Op elk product wordt gecommuniceerd van welke boer het afkomstig is. Klanten krijgen zo weer grip op hun eten. Secundair gaat het over versheid, duurzame teeltwijze en een eerlijke prijs voor de boer. Daaroverheen ligt dan dat we het de klant makkelijk maken.”
Perfect storm
De groei is volgens de ondernemer te verklaren door het aanboren van andere kanalen: zo levert Boerschappen tegenwoordig aan Center Parcs, justitiële inrichtingen en zorginstellingen. Maar na corona is ook de particuliere afzet weer gegroeid. „We zagen vorig jaar een dip door inflatie en hoge energiekosten. Nu zien we dat het weer makkelijker wordt, mensen hebben misschien meer te besteden. We zien veel slecht nieuws, de discussie rondom glyfosaat helpt: we zitten in een perfect storm. Mensen denken: op deze manier kan ik mijn steentje bijdragen door eten te kopen dat niet heel veel extra schade veroorzaakt.”
Over Boerschappen
Boerschappen is in 2013 opgericht met als missie om een voedselketen te creëren die goed is voor alles en iedereen die erbij is betrokken. Met ruim 70 medewerkers levert Boerschappen gezonde, lokale en seizoensgebonden maaltijdboxen aan zowel particuliere als zakelijke klanten.
Boerschappen is in 2022 een coöperatie geworden met boeren, medewerkers, klanten en andere aandeelhouders.
Het bedrijf is in 2023 Skal gecertificeerd.
Er zijn 154 boeren en producenten die leveren aan Boerschappen.
Wekelijks genieten er ongeveer 20.000 mensen van de producten van Boerschappen verdeeld over ongeveer 75.000 maaltijden.