Column: Emotie of werkelijkheid?
Als mens zijn we gevoelig, en daardoor zien we niet altijd de waarheid. De media speelt daar slim op in. Het gebeurt regelmatig dat je een artikel leest dat op zich klopt, maar als je er even goed over nadenkt, blijkt de boodschap of het doel heel anders te zijn dan wat de kop suggereert.
Soms is het zelfs een bewuste keuze om ons op het verkeerde been te zetten. Ik herinner me een artikel van een paar jaar geleden over kwaliteitsproblemen met uien. Er werd gesuggereerd dat de kiemremming niet goed zou zijn gegaan, maar als je terugkeek naar het moment van de MH-toepassing, was daar geen enkele reden voor. Ook de kiemproeven gaven geen aanwijzingen. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand, maar het resultaat was wel dat er meer uien werden aangeboden, waardoor de prijs niet steeg.
Markten
Dit soort beïnvloeding zie je in meer markten. Op de aardappelmarkt bijvoorbeeld, proberen verwerkers de prijzen in het bewaarseizoen laag te houden door tijdelijk geen of heel weinig aardappelen te kopen. Ze laten dan weten dat ze geen aardappelen nodig hebben en eerst hun contractpartijen willen ophalen. Zodra die op zijn, gaan ze weer vrije aardappelen kopen, vaak voor een lagere prijs dan verwacht.
Een ander voorbeeld zagen we in de uienmarkt. In de winter en het vroege voorjaar kochten verwerkers soms uien op termijn tegen een prijs boven de beursprijs. Was dat omdat ze vertrouwen hadden in de markt, of zat er een andere reden achter? Ik denk dat ze vooral rust wilden creëren in de markt. Door een paar partijen op termijn te kopen, hielden ze het aanbod in toom en konden ze het vertrouwen in een goede afloop herstellen. Of het echt geholpen heeft is moeilijk te zeggen, maar de markt is uiteindelijk dramatisch geëindigd.
Dus de volgende keer dat je een bericht leest dat tegen je gevoel ingaat, vertrouw dan op dat gevoel. Zorg er wel voor dat je je gevoel kunt onderbouwen met feiten, want uiteindelijk tellen alleen de feiten.