Royal HZPC Group boekt nettowinst van 6,1 miljoen, ondanks moeilijk seizoen
Het handelshuis kon een nettowinst boeken door de kosten naar eigen zeggen beheersbaar te houden. Het dividend is vastgesteld op 5,20 euro per certificaat tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 29 oktober. Het bedrijf gaf in mei aan een nettoresultaat van tussen de 5 en 7 miljoen euro te verwachten.
De brutomarge van Royal HZPC Group is gedaald naar 67,3 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door lagere volumes. Deze werden niet volledig gecompenseerd door hogere prijzen.
Minder volume
Het totale volume van verkoop en licenties in het boekjaar 2023/2024 bereikte 940.963 ton, bijna gelijk aan vorig boekjaar (944.293 ton). De lagere oogst in Noordwest-Europa werd gecompenseerd door de toename van licentieteelt in andere regio’s. In 2023-2024 werd er aan 96 landen geleverd met directe en indirecte verkoop.
Met name de licentieteelt in Azië en Amerika nam een vlucht. Royal HZPC Group groeit in India en heeft daar naar eigen zeggen na tien jaar een koppositie verworven. In Amerika wordt via de licentieteelt naar verwachting volgend jaar al richting de 100.000 ton verkocht, in 2017 was dit nog 40.000 ton. Ook in China en Afrika timmert het handelshuis aan de weg.
Dichterbij huis kijkt Royal HZPC Group terug op een onstuimig teeltjaar. De oogst in Noordwest-Europa viel om meerdere redenen tegen. Door de regen startte het seizoen laat en daarna volgde een hete en droge periode. Hierdoor waren de opbrengsten van pootgoedtelers aanzienlijker lager dan normaal.
Hogere uitbetalingsprijs telers
Ondanks het lagere aantal verkopen was het percentage verkochte pootaardappelen dit jaar veel hoger dan afgelopen jaren. Dat resulteerde in een hogere uitbetalingsprijs voor de telers. Dit heeft te maken met het verhogen van de contractprijzen voor consumptieaardappelen met 40 procent aan het begin van het jaar.
Het areaal pootaardappelen nam daardoor met name in Frankrijk en Nederland verder af en daardoor ontstond er een flink tekort. Royal HZPC Group kon daardoor de verkoopprijzen flink verhogen en dat leidde tot betere uitbetaling aan de boeren. In de verschillende productielanden was de prijs 30 tot 40 procent hoger dan vorig jaar.
Voormalig algemeen directeur Gerard Backx, die in september na 23 jaar afscheid nam, reflecteert hierop: ‘In 2023/2024 hebben we niet de groei kunnen realiseren die we hadden ingeschat. Echter, in het bijzondere jaar 2023/2024 hebben we laten zien hoe belangrijk veerkracht en wendbaarheid zijn voor onze medewerkers, telers, klanten en partners. We hebben grenzen verlegd en zagen een nieuwe balans ontstaan, waarbij onze strategie om ons te richten op verschillende segmenten en regio’s zijn vruchten afwerpt.’
Groei elders gaat niet ten koste van Europa
Backx benadrukt in het jaarverslag dat de groei wereldwijst niet ten koste gaat van Europa en Nederland in het bijzonder. ‘Dankzij de groei elders in de wereld, kunnen we investeren in research en de ontwikkeling van nieuwe rassen versnellen. De komende tien jaar komen er HZPC en STET rassen op de markt waarvan de impact ongekend is op onze telers, klanten en het milieu, en op onze bijdrage aan de voedselzekerheid wereldwijd. Dat vraagt om nog wat geduld, maar dat is het dubbel en dwars waard.’
Geïnvesteerd in nieuwe rassen
Hans Huistra heeft op 1 september het stokje van Backx overgenomen. De nieuwe directeur kijkt optimistisch naar de toekomst: „Royal HZPC Group heeft over de jaren een uiterst goede marktpositie opgebouwd. Er is veel geïnvesteerd in nieuwe, veelbelovende rassen en er staat een sterke internationale organisatie met een stevige thuisbasis in Nederland. Met onze medewerkers, telers, klanten en partners hebben we een uitstekende uitgangspositie om de komende jaren te groeien.”
Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Beeld: Royal HZPC Group
Bron: Royal HZPC Group