Hutspotakkoord: Lidl werkt aan verdubbeling van biologische aardappelen, groente en fruit
Quirine de Weerd, verantwoordelijk voor de duurzaamheidsstrategie van Lidl, richt zich in haar toespraak tot het piepjonge publiek: „We zouden ons voor onze kop slaan als wij jullie toekomst zouden vernachelen. En dat gaan we dus ook niet doen.” De Weerd doelt op het tekenen van het Hutspotakkoord, als belangrijke stap naar een duurzame supermarkt. Ze zegt trots en vreugdevol te zijn dat Lidl de supermarkt is die laat zien dat het wél kan.
Hutspotakkoord
‘Op naar een gezonder aanbod in de supermarkt en 15 procent biologisch landbouwareaal, de Nederlandse biologische groeiambitie voor 2030’, dat staat in het Hutspotakkoord. Dit willen biologische boeren (verenigd in Biohuis) en de supermarktketen samen realiseren. Lidl werkt dan ook aan een verdubbeling van de omzet in biologisch geteelde groente en fruit in de schappen in 2026, ten opzichte van 2022. De Nederlandse bioboeren beloven op hun beurt in het akkoord de productie gelijk op te laten gaan met de groeiende vraag en waar mogelijk hun product binnen Nederland af te zetten.
Lees het volledige artikel gratis op Ekoland.nl, het platform voor de biologische landbouw van uitgeverij Agrio.
Meer over het akkoord
Het Hutspotakkoord is ontstaan als een actie van biologische telers in maart 2023. Zij riepen destijds op tot een ‘Biologische Boost’. Initiatiefnemers en bio-akkerbouwers Jaap Korteweg, Digni van den Dries en Alex van Hootegem stelden in samenwerking met de biologische boeren & telersvereniging Biohuis en branchevereniging Bionext een plan op, om van duurzame en gezonde teelt de standaard te maken. Aanvankelijk richtten zij zich op de klassieke hutspotgroenten aardappelen, wortelen en uien, maar nu Lidl aansluit omvat het plan alle biologische groente en fruit.
Het Hutspotakkoord 2024
De biologische groente- en fruittelers van Nederland (verenigd in Biohuis) feliciteren bio-pionier Lidl met diens concrete plannen voor een bioboost en vieren dit in stijl met het Hutspotakkoord. Het gezamenlijke doel: op naar een gezonder aanbod in de supermarkt en 15 procent biologisch landbouwareaal, de Nederlandse biologische groeiambitie voor 2030.
Het akkoord, gesloten bij aanvang van Hutspotseizoen 2024 staat voor de volgende acties en doelen:
Lidl
- Gaat voor verdubbeling van de omzet van biologische groente en fruit in 2026 ten opzichte van 2022;
- Om dit doel te bereiken biedt Lidl biologische oogst scherp geprijsd aan, betaalt aan bioboeren een eerlijke prijs en presenteert de oogst aantrekkelijk in het schap;
- Kiest waar mogelijk voor biologisch van Nederlandse bodem.
De bioboeren
- Gaan als Lidls betrouwbare leverancier voor groei van het biologische areaal in verhouding tot de toenemende vraag, met idealiter een verdrievoudiging van de biologische productie in 2030;
- Zetten waar mogelijk hun biologische oogst af binnen Nederland;
- Dragen zelf vol enthousiasme de voordelen van biologiscg uit, direct van bioboer tot consument.