HAK verlaagt prijzen peulvruchten: geen extra opbrengst voor telers
Dat schrijft HAK in een persbericht. Met deze nieuwe prijsstrategie wil HAK zich inzetten om peulvruchten toegankelijker te maken voor de consument. „Als we de peulvrucht écht op de kaart willen zetten, is er nog veel werk aan de winkel”, zegt Nicole Freid, algemeen directeur van HAK.
„We willen als marktleider onze verantwoordelijkheid pakken door de peulvrucht nog betaalbaarder te maken voor een breed publiek om de consumptie verder te stimuleren. Meer mensen moeten ontdekken dat peulvruchten een lekkere en voedzame verrijker zijn in veel gerechten; ze zijn ideaal voor een dagje zonder vlees. Bovendien zijn ze gezond voor mens én planeet. Krachtbommetjes van moeder natuur dus! Zowel vanuit het bedrijfsleven als de overheid moeten we hard aan de bak om de eiwittransitie te versnellen, want daar profiteert uiteindelijk iedereen van mee: consument, teler én de natuur.”
Toekomstige kansen voor peulvruchtenteelt
De prijsverlaging is bedoeld om de vraag te stimuleren, wat de Nederlandse teelt op termijn zou kunnen vergroten. HAK verwacht dat een toenemende vraag de peulvruchtenteelt in eigen land aantrekkelijker kan maken. De Nationale Eiwitstrategie biedt op dit moment nog geen steun voor deze ontwikkeling, aldus het bedrijf.
Tekst: Robert Hüsken
Robert Hüsken is freelance tekstschrijver en podcastmaker voor diverse bedrijven, media en andere organisaties.
Beeld: Hak
Bron: Hak