Elektrische heftruck wint terrein
Akkerbouwers met personeel kunnen eigenlijk niet om een elektrische heftruck heen. Zij mogen hun medewerkers in een hal immers niet blootstellen aan de uitlaatgassen van een dieselheftruck.
Als zelfstandig werkende ondernemer is het binnen werken met een diesel wel toegestaan. De vraag is of je dat moet willen, gezien het vermeende gezondheidsrisico. Vaak worden deze dieselheftrucks allround ingezet en voor een deel binnen en voor een deel buiten gebruikt.
Diesel is vertrouwd
De overstap van een diesel naar een (duurdere) elektrische heftruck is voor de zelfstandig werkende ondernemers daarom een drempel. Diesel is vertrouwd, de techniek is simpel, degelijk en hufterproof. De diesel is bestand tegen de vochtige omstandigheden op het akkerbouwbedrijf, waar een heftruck in praktijk niet altijd alleen op een aangeveegde droge betonvloer wordt gebruikt, maar met regelmaat ook in de modder staat.
Een heftruck met dieselmotor kun je snel even vol tanken uit de eigen voorraad, die op de meeste akkerbouwbedrijven toch al aanwezig is. Je weet op deze manier zeker dat je nooit stilstaat. Een elektrische heftruck kent met name op dit vlak niet louter voordelen. De beperkte actieradius van een accupakket kan onhandig zijn. Tijdens het inschuren bijvoorbeeld moet het werk immers door gaan en worden lange dagen gemaakt. Geen probleem voor de dieselheftruck; die tank je snel even af en je kunt weer verder. Een elektrische heftruck met een loodaccu moet na een werkdag weer 8 tot soms 12 uur aan de lader. Die tijd is er in drukke periodes niet. Nieuwe accutechnieken brengen hier overigens wel verandering in. Wil je lang werken met een elektrische machine met een loodaccu, dan rest de optie om het accupakket te verwisselen, maar een extra accu vergt een pittige investering.
Lees het volledige artikel in het vakblad Akker dat zaterdag 23 januari verschijnt
Tekst: Matthijs Verhagen
Beeld: Ellen Meinen