‘Niet achteroverleunen met succesvolle aardappelsector’

Nederland is duidelijk dé specialist in pootgoed, concludeerde van Rijswick. Het areaal pootaardappelen is veruit het grootste van Europa: Frankrijk, als tweede producent van Europa, produceert nog niet de helft van wat hier uit de grond komt. Tegelijkertijd scoort Nederland zeer hoog op het gebied van de logistiek. Nederland staat op de tweede plaats waar het gaat om de logistieke prestaties van landen in de wereld, zo blijkt uit cijfers van de wereldbank. Maar, voegde ze daar aan toe, ‘opkomende markten maken duidelijk stappen vooruit. Denk aan Turkije, Zuid-Korea. De kloof wordt kleiner.’
Sterke en slimme clusters nodig
Met de veranderingen op de wereldmarkt blijft het zaak om alert te blijven, gaf ze haar gehoor mee. ‘We hebben sterke en slimme clusters nodig om aan de wensen van de veranderende consument te blijven voldoen.’
‘Nederland heeft een geweldig aardappelcluster’, zei Van Rijswick. Of het nu gaat om toeleveranciers, onderwijs, logistiek of om verwerkers die scherp kunnen concurreren. ‘Nederland heeft 57 procent van de wereldwijde exportmarkt in handen.’
Groeiende consumptie in Azië, Afrika en Zuid-Amerika
En er liggen grote kansen op de wereldmarkt. Eén daarvan is de groeiende consumptie van aardappelen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Met name India en China zijn grote groeimarkten voor vooral bevroren aardappelproducten. Maar ook Europa en Noord-Amerika blijven grote belangrijke markten.
Ook de fastfoodmarkt is groeiende. In landen als China en India neemt de consumptie jaarlijks met ongeveer 8 procent toe, in Latijns-Amerika volgens schattingen zelfs met ongeveer 13 procent in de komende drie jaar. Omzetten van de bekende fastfoodketens tonen een sterk stijgende lijn. ‘In China vragen mensen elkaar zelfs ten huwelijk in de Kentucky Fried Chicken. Dat is helemaal hip.’
Kansen op exportmarkt voor aardappelproducten
De exportmarkt voor bevroren aardappelproducten biedt volop kansen. De wereldwijde export van deze producten neemt jaar op jaar toe, al lijkt de lijn de laatste twee, drie jaar wat af te vlakken. ‘Maar de verwachting is dat de groei door zal gaan.’
De tafelmarkt heeft het moeilijk, liet Van Rijswick zien op basis van cijfers van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO). De consumptie van verse aardappelen neemt jaar op jaar verder af.
Lees meer over de Pootaardappeldag:
‘Blinde vlek voor gevolgen van ziekten in aardappelen’
NVWA: pootgoedteelt zonder chemie heel moeilijk