NAV: Hak-conflict typerend voor scheve macht in keten

Jumbo boycot producten van HAK omdat deze volgens de supermarkt te duur zijn. HAK zou zijn leveranciers, de boeren, te veel betalen. De NAV vraagt Jumbo te respecteren dat HAK de inkoopprijzen bij boeren niet wil verlagen.
Kostprijs plus marge voor boer
De NAV pleit al langer voor een redelijke prijs voor de boeren. Redelijk in de ogen van de NAV is de kostprijs plus een marge voor de boer. ‘Helaas wordt dat vaak al niet gehaald. Nog verdere verlaging van de prijzen die boeren ontvangen onder druk van een supermarktketen vinden wij niet acceptabel’, aldus de akkerbouwvakbond.
De macht in de keten is totaal scheef, stelt de NAV. ‘Een handvol afnemers moet handelen met een groot aantal individuele producenten, de boeren. Deze boeren mogen zich bovendien vanwege de mededingingswetgeving maar zeer beperkt organiseren. Dat betekent dat de afnemers in grote mate de prijs bepalen.’
Niet in belang van boer en consument
De NAV vraagt zich af of met de inzet van Jumbo, namelijk een lage prijs voor de consument, de belangen van diezelfde consument wel worden gediend. ‘In ieder geval niet die van de boeren. Geen enkele consument of Jumbo zou zelf langdurig een product willen leveren waarvoor veel minder dan de kostprijs wordt betaald.’
De kostprijs van Nederlandse producten is vaak hoger dan in het buitenland vanwege de hoge grondprijzen en hoge eisen aan kwaliteit van producten en de duurzaamheid van de productie. ‘Het kan niet zo zijn, dat dit uitsluitend wordt betaald door de boeren. Consumenten en afnemers dienen zich te realiseren dat kwaliteit betaald moet worden. De boycot laat wel zien dat bij deze supermarktketen de laagst mogelijke inkoopprijs leidend is en niet duurzaamheid en langdurige relaties’, aldus de NAV.
Dicussie op Facebook
Begin februari plaatste SchotmanPoultry een foto op social media van de boycot van Jumbo. Deze lokale vestiging van Jumbo gaf in een verklaring bij het HAK-schap aan niet akkoord te gaan met de hoge prijzen van leveranciers. Ook op Facebook van Akkerwijzer barstte de discussie over dit eenzijdige besluit van Jumbo los.