Slotfase campagne Avebe: Ter Apelkanaal stopt
Daarmee eindigt de campagne aanmerkelijk later dan gebruikelijk. Vorig jaar sloot Avebe de deuren in de eerste dagen van maart. De latere sluiting van locatie Gasselternijveen is zo gepland dat Solanic zo lang mogelijk kan worden benut tijdens de campagne. De fabriek is in een inline-proces rechtstreeks aangesloten op de aardappelzetmeelfabriek. In Solanic worden hoogwaardige eiwitten met unieke eigenschappen voor toepassing in voeding gewonnen. Het gaat onder meer om gluten- of zuivelvrije producten.
Lastige start zetmeelcampagne
Kenmerkend voor de zetmeelcampagne was een late en lastige start vanwege de weersomstandigheden. Ook toen de campagne eenmaal goed op gang kwam, was er sprake van een aantal uitdagingen, zoals bijvoorbeeld de investeringen op de locatie Gasselternijveen.
De aardappelen die tot dusver bij Avebe zijn aangevoerd zijn gemiddeld van goede kwaliteit. Het zetmeelpercentage is momenteel met ruim 20 procent nog altijd lager dan de hoge gehaltes van vorig jaar, maar hoger dan eerder deze campagne. Het volume ligt in lijn met meerjarig gemiddelde, waarbij de verschillen per regio groot zijn. Het tarrapercentage ligt rond het meerjarig gemiddelde.
De campagne van Avebe begon op 17 augustus.
Tekst: Fenneke Wiepkema
Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.
Tekst: Avebe
Beeld: Ruth van Schriek