‘Boer Bewust laat zien dat gangbaar goed is’
Van Damme en Leenders leggen uit hoe het zit met Boer Bewust, maar het gaat niet om hen, benadrukken ze. „Onze hoofden staan hier nu bij, maar eigenlijk zijn we maar een onderdeeltje van deze bewustwordingscampagne. Het gaat niet om de koppen, maar om de sector.” Van Damme in Biddinghuizen heeft het bord bedacht. Uit ergernis. „Het gaat vaak over ons, over wat we allemaal verkeerd doen en hoeveel gif we spuiten. We zijn juist heel bewust bezig, voldoen aan alle regels en zo leveren we hier het beste product van de wereld.”
Eenzijdige berichtgeving
Volgens Leenders, akkerbouwer en vleeskuikenhouder in Swifterbant, heeft het publiek het verkeerde idee. „Dat kunnen we onszelf verwijten, want we hebben niet veel aan promotie gedaan. We brengen niet naar buiten hoe goed we het doen en dat is wel nodig. De beeldvorming is totaal verkeerd, door eenzijdige berichtgeving in de media en campagnes van niet-gouvernementele organisaties. Consumenten nemen die informatie voor waar aan, dat kunnen we ze niet kwalijk nemen. Daarom moeten we er iets tegenover zetten.”
Lees het volledige interview in het vakblad Akker dat zaterdag 17 september verschijnt