Column: Coöperatie Europees

Terwijl boeren overal opspringen als het om milieumaatregelen gaat, laten ze dit lijdzaam gebeuren. De multinationals gaan er met het grote geld vandoor als het om voedselvoorziening gaat. Op alle coöperatieve ledenleveranciers vergaderingen ben ik erover begonnen. Op al die bijeenkomsten had de beantwoording een ondertoon van begrip voor de Appie’s, Aldi’s, de Jumbo’s, Unilever, Coca Cola, die moeten toch ook winst maken.
Netwerken
Kennelijk verkeren onze omzet nastrevende directeuren meer in kringen van CCO’s, CEO’s, COO’s en CTO’s van dat soort ondernemingen, en willen daar in hun hart dan ook graag bij horen en begrip voor tonen. Waar je mee omgaat word je besmet, maar boeren willen een redelijk deel van de winkelprijs hebben. Minimaal kostendekkende prijzen met redelijke winst. Waar wij behoefte aan hebben zijn rechtdoorzee boerenbelangenbehartigers.
Voorbeeld
In het verleden was Avebe dé verkooporganisatie voor een stuk of achttien zetmeelaardappelverwerkende coöperatieve fabriekjes. Een goed inzicht van boeren destijds, niet allemaal afzonderlijk op de markt. Wij willen als boerenproducent in redelijkheid meedelen in de consumentenprijs. We kunnen die redelijkheid niet constateren bij onze afnemers. Bij de gepresenteerde jaarcijfers wordt gepast gewezen op de resultaten van onze coöperaties. Niet zo moeilijk, in werkelijkheid rekenen ze naar beneden en trekken daarna de conclusie wat er voor boeren aan betaling overblijft voor suiker, zetmeel en granen.
Voedselmacht
We moeten zoveel macht ontwikkelen in Europees verband dat we zeggen: dit is onze prijs, geen cent minder en anders geen levering.