Sancties na overtreding Hygiëneprotocol ringrot
Tot nu toe bleven dergelijke overtredingen onbestraft, maar met ingang van het nieuwe pootgoedseizoen dit voorjaar is dat verleden tijd. De zwaarte van de straf hangt af van de overtreding. De NAK, die in opdracht van de PCC de controles uitvoert, maakt onderscheid tussen kritieke en niet-kritieke afwijkingen. Bij de kritieke gaat het onder meer om het gebruik van gesneden pootgoed, vrachtwagens die niet zijn ontsmet, of het verwerken van consumptie- of pootaardappelen van derden buiten het vaste samenwerkingsverband. Constateert een keurmeester een kritieke overtreding dan moet de overtreder de fout binnen twee weken herstellen. Lukt dit niet, dan wordt zijn certificaat voor in ieder geval de rest van het seizoen ingetrokken. De kosten voor de controles worden dan ook in rekening gebracht bij degene die de overtreding heeft begaan.
Bij de niet-kritieke gaat het meer om administratieve tekortkomingen. In dat geval krijgt de teler vier weken de tijd om de boel op orde te brengen. Als dit niet is gelukt, wordt de overtreding verder behandeld als zijnde kritiek.
Niet meer leveren aan handelshuis
Na het intrekken van het certificaat kan een teler zijn aardappelen niet meer leveren aan een gecertificeerd handelshuis. „De consequenties voor de telers zijn dus groot”, zegt secretaris Jan Gottschall van de PCC, een samenwerkingsverband van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) en de LTO Werkgroep Pootaardappelen. Aan het eind van het betreffende seizoen mag de teler opnieuw een aanvraag indienen voor een certificaat. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet hij een verbeteringsplan indienen. Wanneer de verbeterpunten met succes zijn uitgevoerd, krijgt de teler zijn certificaat terug.
Lees de volledige reportage over het Hygiëneprotocol ringrot in de Veldpost, Agraaf en Stal&Akker van zaterdag 11 maart