Dieselprijs in 2017 vooralsnog stabiel
Het klopt dat de prijs dit jaar aardig stabiel is”, zegt Henk de Jong van Cumela. Het is geen garantie dat dit zo blijft. “Ik bekijk het per maand. De wereldverkopen, dollarkoers, economische situatie en de aandelenkoersen, het heeft allemaal invloed op de brandstofprijzen.”
Ontwikkelingen vanaf 2012
Cumela heeft een index samengesteld, waarbij de maandelijkse prijsontwikkeling van diesel vanaf januari 2012 is bepaald. Toen lag de gemiddelde dieselprijs op € 119,82 per 100 liter (exclusief BTW). De hoogste prijzen werden genoteerd in augustus-oktober 2012, toen zo’n 3,6% meer moest worden betaald dan de indexprijs van januari 2012. Daarna is prijs nooit hoger geweest. Vanaf het najaar van 2014 werd de diesel maand na maand goedkoper, wat natuurlijk gunstig was voor de kostprijs van werkzaamheden voor loonwerkers en agrariërs. Zo was de index in januari 2015 al 16,2 punten lager dan in januari 2012. Ondanks lichte fluctuaties zette de daling verder door, met in januari 2016 een hectoliterprijs die liefst 26,5% indexpunten onder die van ijkmaand januari 2012 lag.
In het spoor van de oplopende olieprijzen begon de prijs van diesel in het voorjaar van 2016 lichtjes te stijgen en in januari 2017 maakte deze een grotere sprong omhoog. Toch lag die prijs in de index nog altijd 12,3 onder die van vijf jaar daarvoor. In 2017 is de prijs vooralsnog stabiel, met in april een prijs die 1,7 indexpunten lager lag dan die in januari. Cumela baseert de cijfers op gemiddelde op verzamelde prijzen van verschillende leveranciers en tankstations.
Volgens De Jong hebben loonwerkers steeds beter leren omgaan met de wisselende dieselprijzen. Daar waar nodig, hebben ze hun tarieven aangepast, zeker die loonwerkers die werken met zware brandstof gebruikende machines als hakselaars en grote kranen. “Daarbij moet je bedenken dat de dieselprijs na ijlt op de olieprijzen.”
Groter aandeel accijns
Cumela geeft ook de ontwikkeling aan van de accijns op diesel in de periode vanaf januari 2012. “Er zijn jaren geweest dat de accijns flink omhoog ging, maar de laatste jaren is het vooral een correctie”, zegt Henk de Jong. Hij onderschrijft wel dat het aandeel van de Belasting een steeds groter deel van de kostprijs van diesel beslaat.
Per 1 januari 2013 werd de lucratieve rode diesel afgeschaft. Het betekende destijds dat de Nederlandse regering een forse accijnsverhoging doorvoerde. In januari 2013, toen in Nederland uitsluitend witte diesel was toegestaan, bedroeg de prijsverhoging door een verhoging van accijns € 2,95 euro per 100 liter. Een jaar later was dit opgelopen tot € 3,75 per hectoliter.
In de loop van 2014 daalden de olieprijzen spectaculair. De belasting op brandstoffen ging daar in mee, want in januari 2015 bedroeg de prijsverhoging door accijnsverhoging slechts € 0,43 per 100 liter. En een jaar later lag dit nog lager, met € 0,24 per hectoliter. De relatieve geringe stijging heeft zich doorgezet, want op 1 januari 2017 bedroeg de verhoging nog maar € 0,15 per 100 liter.
Tekst: Henny Lenkens
Beeld: Cumela Nederland