ABN Amro verwacht positieve liquiditeitsontwikkeling in 2025

Met de gunstige zaai- en pootomstandigheden zijn akkerbouwers in de gelegenheid geweest om vroeg te beginnen met de werkzaamheden op het land. Met het vergroten van de productiecapaciteit van aardappelverwerkers in Europa kan ook worden ingespeeld op de groeiende vraag naar aardappelen, met name frites. Dit alles heeft volgens ABN AMRO een gunstig effect op de prijzen, na enkele minder jaren.
Ondanks de lichte daling van de aardappelprijs spreekt de bank van een verwachte ‘aantrekkelijke prijs’ voor de rest van het jaar. Tegelijker tijd krimpt het uienareaal door een tekort aan zaad, wat daar de prijzen kan opdrijven. ‘De eerste signalen duiden op een goed jaar voor de ui, want het exportvolume behoort tot de beste drie jaren ooit’, schrijft ABN AMRO in haar landbouwrapportage.
Over het algeheel verwacht ABN AMRO voor 2025 een verdere stabilisatie van de akkerbouw, met prijzen die zich naar normale niveaus bewegen. Kosten blijven beperkt stijgen, voornamelijk door hogere arbeidskosten en strengere regelgeving. De liquiditeitspositie van bedrijven zal daardoor naar verwachting gematigd verbeteren.
Gunstig toekomstperspectief voor de akkerbouw
Ook het toekomstperspectief van de Nederlandse akkerbouw is volgens de bank positief. De sector speelt namelijk ‘een belangrijke rol in de toekomst van ons plantaardig voedselaanbod alsmede in de transitie naar een circulaire, fossielvrije samenleving (biobased materiaal en biofuels) en een vitaal platteland’. Door de sterke ketensamenwerking, met een goede veredeling, teelt, handel en verwerking, kan de akkerbouw volgens ABN AMRO bijdragen aan oplossingen voor de maatschappelijke opgaven.
‘Het toekomstige verdienmodel moet nog verder worden uitgewerkt en is de sleutel tot veranderingsgezindheid. Grond en productiemiddelen worden steeds duurder. Transitie betekent vaak in eerste instantie een financiële terugslag en daarvoor is nu veelal geen ruimte. Deze ruimte kan alsnog gecreëerd worden door inspanningen van alle betrokkenen: handel, retail, veredelaars, consumenten, overheid en financiers.’

Tekst: Martin de Vries
Geboren en getogen in het Friese Oudehaske ontwikkelde Martin een grote interesse voor de landbouw. Als opgeleid journalist specialiseerde hij zich in de akkerbouw. Zijn overmatige dosis aan nieuwsgierigheid zet hij in voor het team rond Akkerwijzer.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: ABN Amro