Suiker Unie Vierverlaten: na herstart weer snel op volle capaciteit

“Vrijdagavond kon de productie alweer worden hervat, een halve dag eerder dan voorzien”, zegt Rick Gengler van Suiker Unie. “We waren beducht op naschade door hinder van bietresten in het begintraject van de verwerking, maar dit viel erg mee. We waren al vrij snel weer op volledige capaciteit.”
Metalen staaf
Volgens Gengler moet nog worden onderzocht waardoor de transportband precies is geknapt. Het kapotte deel van de band ligt voor nader onderzoek op het fabrieksterrein. Via de tam-tam werd gesuggereerd dat een metalen staaf het probleem heeft veroorzaakt. “Daar is ons niets van gebleken, want dan hadden we een metalen staaf moeten vinden”, zegt Gengler. “Het kan uiteindelijk een geval van domme pech zijn geweest. Misschien zat er een zwakke plek in de band, of is de band bij het kantelpunt dubbel geklapt.” De opvoerband is meer dan tien jaar in gebruik, maar was volgens Gengler nog niet aan vervanging toe.
Vorige week woensdag werd een die ochtend ontstaan gat in de transportband gekramd, maar deze noodreparatie was niet afdoende. Door de enorme krachten die op de band worden uitgeoefend, knapte hij anderhalf uur nadien alsnog.
Hevige storm
De aanvoer en verwerking van bieten kwam stil te liggen. Om de band te kunnen repareren, moest allereerst de overkapping worden gehaald. Door de hevige storm afgelopen woensdag kon dit pas met vertraging gebeuren. “Veilig werken staat natuurlijk voorop, we hebben gewacht tot de stormwind ging liggen”, zegt Gengler. Vervolgens moesten alle bieten op de transportband, in volume gelijk aan de ladingen van drie bietenauto’s, met de hand worden weggeschept. “Dat was een enorme klus, die de nodige tijd in beslag nam.”
Het spangewicht van de band werd daarna omlaag gebracht, waardoor de beide uiteinden met een kraan weer tegen elkaar aan getrokken konden worden. Het vlechtwerk van meerdere lagen ijzer, waaruit de transportband bestaat, werd hersteld. Daarna werd de band gevulkaniseerd (in rubber gegoten).
Tosti-ijzer
Het speciale apparaat dat bij de reparatie nodig was, was vorige week beschikbaar voor Suiker Unie. Het moest wel speciaal uit België komen. Het apparaat werkt naar verluidt als een soortement tosti-ijzer, waarbij de boven- en onderzijde van de transportband gedurende acht uur gelijktijdig worden verhit.
Lees ook: Eerste bietenauto’s vanavond weer naar Suiker Unie Vierverlaten
Tekst: Ina Kooistra-Vogel
Beeld: Suiker Unie