'Communiceer zo snel mogelijk zonder vakjargon bij een crisis'
Dat stelt Yves Panneels, expert in crisiscommunicatie. Hij zat bij diverse grote bedrijven waaronder meerdere luchtvaartmaatschappijen in het crisiscommunicatieteam.
„Op een handelsbeurs waren een paar jaar geleden zes mensen overleden na een besmetting met de legionella bacterie die verspreid werd via jacuzzi’s. We hebben – zodra we wisten wat er aan de hand was - binnen twee uur de pers bijeen geroepen om hen te informeren”, vertelt Panneels. „Twijfel tonen en verstoppertje spelen is het slechtste wat je kunt doen. Neem dus concrete en doortastende maatregelen”, adviseert Panneels.
‘Bereid je voor’
Panneels raadt aan om je voor te bereiden op een crisis. „Schets scenario’s wat er kan gebeuren. Maak een plan wat je als sector gaat doen bij uitbreken van een crisis en houd je hier aan. Als je nu al weet dat een onderwerp zoals fijn stof bepaalde actiegroepen en buren kunnen beroeren, bereid je dan mentaal en inhoudelijk al voor op een reactie. Een goede voorbereiding is de beste verdediging.”
De expert in crisiscommunicatie zegt dat niet iedereen geschikt is om deel uit te maken van het crisisteam. „Bij een crisis moet je rustig blijven. Niet iedereen is daar stressbestendig genoeg voor. Stel een crisisteam samen met goed getrainde, goed voorbereide en ervaren mensen. En denk in ‘vredestijd’ na over wie je kan helpen in ‘oorlogstijd’.”
‘Crisis niet het einde’
„Een crisis betekent niet het einde van je bedrijf of je sector. Probeer er lering uit te trekken en neem doortastende maatregelen, zodat je er sterker uitkomt. What doesn’t kill you makes you stronger”, zegt Panneels.
Wanneer er een crisis in de agrarische sector plaatsvindt, zou het ministerie van Landbouw of belangenbehartigers de communicatie naar de pers moeten doen, vindt Panneels. „Bij een crisis zou de sector zelf een woordvoerder naar voren moeten schuiven om met de pers te praten”, adviseert Panneels. „Wanneer er in de landelijke media alleen woordvoerders van NGO’s aan het woord komen, kunnen die de perceptie over de crisis en/of sector naar hun hand zetten.”