Aftrap promotiecampagne voor akkerbouw met boerenbrunch
Het was de eer aan akkerbouwer Willeke Verhoef uit Hoofddorp om het bord te onthullen waar ze zelf op staat in haar tarwe. Zij is één van de dertig akkerbouwers die de komende weken op grote billboards langs de A9, A4, A5 en A6 in de Haarlemmermeer en Flevoland de akkerbouw promoten. In de campagne ‘Mijn akker, jouw voedingsbodem’ laten akkerbouwers vol trots zien wat hun werk voor het dagelijks leven van mensen betekent.
Veel mensen weten niet waar hun eten precies vandaan komt of wat er voor nodig is om hun eten te produceren, zei Verhoef bij de onthulling. 'De akkerbouwer aan de andere kant voelt weinig waardering voor zijn werk en staat te weinig in contact met de mensen die hun producten uiteindelijk opeten. Met deze campagne willen we een eerste stap zetten naar meer zichtbaarheid van en begrip voor de sector.'
Kloof dichten
De akkerbouw is nog te weinig in beeld bij de consument, zegt voorzitter Dirk de Lugt van de Brancheorganisatie Akkerbouw. Met deze campagne wil de organisatie de kloof tussen boer en burger dichten. Dialoog staat hierin centraal.
Tijdens de brunch gingen boeren en burgers met elkaar in gesprek over de akkerbouw van nu en in de toekomst. Zo vroegen de burgers zich onder meer af hoe de akkerbouw er over tien jaar uit zal zien. De telers waren benieuwd of de aanwezige burgers bereid zijn meer te betalen voor minder milieubelasting in de akkerbouw.
De campagne ‘Mijn akker, jouw voedingsbodem’ loopt van 27 juni t/m 11 juli.