Samenwerking in de keten om consumptie vollegrondsgroente op te krikken

Verkoopt de sector straks nog wel hele producten? Of is er op termijn alleen nog vraag naar kant-en-klaar en ready to cook? Voor Van Steekelenburg is het duidelijk. Wat hem betreft moet de focus in de teelt van vollegrondsgroente zeker niet alleen op het product, maar veel meer ook op eindgebruiker komen te liggen. „Het moet allemaal meer consument gedreven. De kant-en-klaar-markt groeit jaarlijks 2 tot 3 procent. En ook biologisch blijft groeien.” Akkerbouwers moeten telen wat de consument wil kopen, want anders heeft het straks geen zin meer, stelt hij. „De teler stelt andere eisen dan de handelaar en die op zijn beurt weer andere eisen dan de consument.” En dus is het de hoogste tijd dat de hele sector daarover met elkaar in overleg treedt.
Samenwerking in de keten
Onder de titel ‘Van commodity tot convenience – Wie koopt er binnen tien jaar een hele ui, bloemkool of kool?’ heeft zaadbedrijf Hazera Seeds recentelijk met de vollegrondsgroentesector gedebatteerd over die toekomst. Centraal thema: hoe kan de vollegrondsgroentesector beter inspelen op de toenemende vraag naar gemaksproducten. De ketenmanager van Hazera benadrukt het gegeven dat de zogeheten millennials – geboren rond de eeuwwisseling – over een paar jaar de grootste doelgroep voor de retailer zijn. „Een groep met geld en weinig tijd.”
Omdat de toenemende vraag naar meer kant-en-klaar product geen tijdelijke hype is maar een trend die blijft, moet er binnen de sector echt iets gaan gebeuren. Hazera: „Wij zijn er ons van bewust dat er dingen bij consumenten veranderen. Daarom willen we samenwerken met telers, retailers, processors en handel om met bestaand en verbeterd product in te spelen op de wensen van de consument.”
Lees het hele artikel in de regionale landbouwbladen van Agrio.