Wereldwijde tarwe-areaal 2019/20 groeit met 1 procent
„Het slechte weer in het begin van het groeiseizoen is echter een punt van zorg”, zei het IGC. Voor het lopende seizoen, vermindert de tarwe-consumptie met 1 miljoen ton tot 739 miljoen ton, vergeleken met het vorige maandelijkse rapport, omdat meer veevoeder naar maïs verschuift, terwijl de productie stabiel blijft op 729 miljoen ton. De wereldwijde maisproductie 2018/19 is afgenomen met 1 miljoen ton tot 1073 ton vergeleken met vorige maand, maar de mondiale voorraden blijven onveranderd op 266 miljoen ton, een daling van 13 procent ten opzichte 2017/18. De gerstvoorraad is met 20,5 miljoen ton het laagst sinds 23 jaar.
Egypte (GASC) schreef een tender uit voor de eerste levering in 2019. GASC ontving 17 aanbiedingen uit Roemenië, Rusland, Oekraïne en de Verenigde Staten, waarbij de laatste van groot belang is voor de marktstemming. Uiteindelijk ging het om vier ladingen met een gemiddelde prijs van 252.97 $/t CIF Egypte (120.000 ton vanuit de VS à $ 220.90 $/t FOB, 60.000 ton vanuit Rusland à 233.50 $/t FOB en 60.000 ton van Roemenië à $ 238.36 $/t FOB), slechts 38 cent boven de voorlaatste tender van eind oktober.
Graanexport Europa in de min
RVO.nl meldt dat de Europese graanuitvoer in de periode van 1 juli t/m 18 november 2018 ruim 19 procent lager is dan in dezelfde periode vorig seizoen. Er werd ruim 6,0 miljoen ton voertarwe geëxporteerd en dat is 2,2 miljoen ton minder dan in dezelfde periode van het vorig seizoen. Ook de gerstuitvoer van 2,07 miljoen ton is 125.000 ton minder bij een opmerkelijke stijging van de maisuitvoer met bijna 270.000 ton tot 707.000 ton.
Er werd 9,4 miljoen ton graan ingevoerd en dat is 17,3 procent meer dan vorig seizoen. De tarwe invoer steeg met ruim 500.000 ton tot 1,75 miljoen ton bij een stijging van de maisinvoer met 1,56 miljoen ton tot 7,13 miljoen ton. De invoer van voergerst nam met 222.000 ton af tot 84.000 ton. Frankrijk verwacht 63.000 ton tarwe te laden in de haven van Duinkerke met bestemming China, een primeur. Sinds januari 2014 werd er niet meer verladen naar China.