NAO verwacht geen politieke steun voor productcampagne
In België wordt de campagne ondersteund door Belgapom en heeft het project de volle steun van de Vlaamse regering, zo vertelde landbouwminister Joke Schauvliege. Of en wanneer deze campagne ook in Nederland wordt uitgerold, is volgens directeur Dick Hylkema van de Nederlandse Aardappel Organisatie nog niet helemaal duidelijk. „De NAO is wel partner van de campagne en wij ondersteunen dit initiatief ook, maar wij hebben ook onze eigen campagne Power to the pieper die nog twee jaar door loopt.”
Productpromotiecampagne
Volgens Hylkema is er een verschil tussen beide initiatieven en richt het CIP zich met deze pr-campagne op de burger en de maatschappij om daarmee de hele sector voor het voetlicht te brengen. „Power to the pieper is een productpromotiecampagne, waarbij de nadruk ligt op aardappel als een gezond en veelzijdig voedingsmiddel. Dat zijn twee verschillende dingen. Er is nog geen plan voor een uitrol van de CIP-campagne. Als NAO gaan wij wel in overleg met het CIP om te kijken hoe we dingen praktisch kunnen combineren, maar het wordt zeker geen grote pr-campagne.”
Geen politieke steun
In tegenstelling tot België is er volgens Hylkema in Nederland geen steun vanuit de politiek te verwachten. „Dit omdat de politiek promotie als een zaak van het bedrijfsleven ziet.”
Lees meer over de mondiale campagne 'Can you imagine a world without potatoes' in de regiokranten Agraaf, Stal & Akker, Vee & Gewas en Veldpost van zaterdag 1 december. Nog geen abonnee? Klik hier voor het aanvragen van een een proefnummer.