NAV sluit meldpunt oneerlijke handelspraktijken
Binnen de bestaande Autoriteit Consument & Markt (ACM) komt een aparte afdeling die zich voor Nederland zal bezighouden met oneerlijke handelspraktijken in de agrovoedselketen. De ACM ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt consumentenbelangen. Volgens NAV-bestuurslid Keimpe van der Heide was er vooraf wel enige scepsis omdat ACM ook de belangen van de consument behartigt. Daarom had NAV liever gezien dat er een onafhankelijke Autoriteit Producent en Markt was gekomen. „Maar omdat het een onafhankelijke afdeling binnen ACM wordt, hebben wij er wel vertouwen in.” De akkerbouwvakbond heeft sinds 2012, samen met andere organisaties, actief gelobbyd tegen oneerlijke handelspraktijken (OHP).
Verboden praktijken
De EU-richtlijn die momenteel definitief wordt gemaakt en die de lidstaten vervolgens in hun wetgeving moeten opnemen, omvat de volgende acht OHP die verboden zijn:
- Betaling later dan 30 dagen na factuur of levering
- Het op het laatste moment afzeggen van de levering van bederfelijke voedselproducten door de afnemer
- Het eenzijdig en achteraf veranderen van de hoeveelheid, prijs, leveringsdatum en-frequentie en kwaliteitseisen door de afnemer
- De producent laten betalen voor voedselverspilling bij de afnemer
- De producent verplichten onverkocht product terug te nemen
- Te laten betalen voor het hebben van een contract
- Te laten betalen voor reclame en marketingactiviteiten van de afnemer.
Klachtenafhandeling
Boeren met klachten over oneerlijke handelspraktijken kunnen kiezen voor geschillenbeslechting via een tussenpersoon of een gang naar de rechter. Vanaf volgend jaar kunnen ze hun klacht ook melden bij een nieuwe afdeling van de ACM die gerechtigd is om eventueel boetes uit te delen.