Potato Auction en HZPC gaan samenwerken met online handel in consumptieaardappelen
De samenwerking houdt in dat het online platform van Potato Auction wordt uitgebreid met een zogeheten first buyer-portaal. Dat betekent dat vaste klanten van HZPC een eerste kans hebben om door HZPC-telers aangeboden consumptieaardappelen te kopen, na twee dagen wordt dit aanbod ontsloten voor derden naar het open platform. Ook telers die zijn aangesloten bij andere handelshuizen en vrije telers kunnen hun aardappelen via dit platform verkopen. Deze handel loopt alleen via de open veiling van Potato Auction, en dus niet via het first-buyer-portaal.
De handel is op zoek naar een online model om zijn aardappelen te vermarkten, zei Jan-Anco van Wijk, oprichter van Potato Auction. „De jonge generatie ziet de wereld via zijn mobiel, die wil alles regelen via zijn telefoon.” Hij is blij dat een grote partij als HZPC wil aanhaken. „Dit is een wereldse stap voor ons.”
Transparantie
De samenwerking is voor HZPC de eerste stap op de weg van e-commerce, zegt woordvoerder Remko Bos. „Het publiek verandert, wordt digitaler. Daarom willen wij meer ervaring opdoen met deze tak van sport.” Hij roemt vooral de transparantie in de handel die het online-platform biedt. „Het is een snellere en effectievere manier om handel te doen.”
Vanuit HZPC worden consumptie uit pootgoed (zoals bovenmaats pootgoed) en afgewezen en overgebleven partijen consumptieaardappelen verhandeld via Potato Auction. Potato Auction verhandelt daarnaast ook pootaardappelen van derden. Tot nu hebben 260 partijen (inclusief handel) zich aangemeld bij het nog jonge Potato Auction. Over oogst 2018 staan nog geen gedane zaken genoteerd.