‘Akkerbouwers moeten méér online de boer op’
Net als in veel andere sectoren al gebeurt, staan de komende decennia in de retail grotendeels in het teken van online thuisbezorgd. Henk Heinhuis, voormalig directeur van Agrarische Unie en stichting Veldleeuwerik en nu actief als agrarisch adviseur, ziet goede kansen voor groei van deze rechtstreekse verkoop in de akkerbouw. „Je ziet dat alle grote supermarktketens hier nu zwaar op inzetten. En om daar als akkerbouwsector een aandeel van op te kunnen eisen, moeten telers hier goed georganiseerd op inspelen.”
De Hofwebwinkel in Biddinghuizen (FL) is zo’n online-initiatief en sinds 2004 operationeel. Een online biologische supermarkt die volgens de bedenkers als een van de eerste in Nederland de boer en de consument bij elkaar brengt. Boerenzoon Peter van IJzendoorn is een van de twee initiatiefnemers. Zo’n vijftig boeren uit de verschillende sectoren en verspreid over het land zijn aangesloten bij de Hofweb. De opbrengsten voor de aangesloten boeren vallen volgens Van IJzendoorn een stuk beter uit dan in de bestaande verkoopketens. „In principe hanteren we vergelijkbare verkoopprijzen als in de ecologische winkels. Als klant ben je bij ons dan ook niet goedkoper uit, wel blijft er meer over voor de boer omdat er enkele schakels tussenuit zijn. Dat kan zo maar enkele tientallen procenten verschillen.”
Lees het volledige artikel in de Veldpost, Agraaf, Stal&Akker en Vee&Gewas van zaterdag 3 februari