Agrico op zoek naar ruimte voor groei

Ambitieus? Ja, Jan van Hoogen kan het niet ontkennen. In de toekomstvisie van handelshuis Agrico schrijft hij over een verdubbeling van de wereldwijde afzet van pootgoed, een groei van het areaal pootgoed in Nederland (ten koste van de concurrentie) en een groei van het marktaandeel tafelaardappelen in de supermarkt met 50 procent. En dat moet allemaal in iets meer dan tien jaar zijn gerealiseerd. „Wij houden van ambities”, zegt hij lachend.
Afsnoepen van de concurrentie
De directeur van Agrico ziet veel mogelijkheden voor aardappelen en daarom moet het areaal uitbreiden. Het Nederlandse areaal kan niet meer groeien, realiseert hij zich. „Dan gaan we steeds meer naar de marginale gronden.” En daarom moet de groei vooral komen uit het afsnoepen van telers van de concurrentie. Hoe denkt hij die telers te overtuigen van een overstap naar Agrico? „Een combinatie van een goede uitbetaling en een goede service. De buitendienst speelt hierin een cruciale rol. Denk aan het nakomen van afspraken. Het zijn soms kleine dingen, maar ook die moeten we goed doen.”
Van Hoogen voorziet wereldwijd een forse groei van de aardappelteelt en daar is pootgoed voor nodig. Nederland kan hierin een grote rol spelen, meent hij. „Wij doen met elkaar 2 procent van de totale wereldbehoefte aan pootgoed. Daar is dus nog ruimte genoeg voor groei voor Nederlandse kweekbedrijven.” Concreet betekent dat: „Gas geven op de licentieteelt.” Verre bestemmingen zoals China, India, Australië, oostelijk en zuidelijk Afrika zijn zeker interessant als groeimarkt. In een aantal landen is Agrico al wel actief, maar dan op een laag pitje. Dat gaat nu veranderen.
Lees het volledige interview in de Veldpost, Agraaf, Stal&Akker en Vee&Gewas van zaterdag 30 maart