Bert Jansen: 'Eiwitproductie is de motor voor Avebe'

Alles uit de aardappel halen wat er in zit. Dat is kort gezegd de ambitie van Avebe. Nadat sinds de oprichting van het bedrijf de focus lag op zetmeel is het de verwerker door de ontwikkeling van nieuwe technieken deze eeuw gelukt om ook hoogwaardige eiwitten uit de aardappelen te halen. Met dit product kan het concern zich onderscheiden in met name voedingstoepassingen. „Aardappelzetmeel blijft voor ons een belangrijk product, maar we kijken ook nadrukkelijk verder”, zegt bestuursvoorzitter Bert Jansen.
Marktleider aardappeleiwit
Eiwitproductie is sinds enkele jaren een belangrijke pijler voor Avebe. De vraag naar plantaardige eiwitten neemt toe, zowel in Europa als wereldwijd. Het bedrijf ziet veel vraag naar een plantaardig eiwit dat dezelfde functionele eiwitten heeft als dierlijk eiwit. Daarom heeft het concern in de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in deze tak. En niet zonder resultaat: Avebe is met zijn merk Solanic marktleider op het gebied van aardappeleiwit voor menselijke consumptie. Nog steeds ziet Jansen grote groeikansen voor Avebe op dit terrein. „We hebben nog maar een stukje van het potentieel omgezet in voedingseiwit. Ons streven is om dat aandeel ieder jaar groter te maken”, zegt de voorzitter. „We hebben met de aardappel geluk dat er zoveel innovatie mee mogelijk is. Op basis van de ideeën die we hebben, zouden we nog meer kunnen investeren.” De zetmeelaardappel wordt hierdoor ‘steeds meer specialiteit, steeds minder bulk’.
Lees het hele interview mer Bert Jansen in vakblad Akkerwijzer dat vrijdag 19 april is verschenen. Klik hier voor het aanvragen van een gratis proefnummer.