ABN AMRO: zo kun je als boer geld verdienen
ABN Amro schreef een rapport over het functioneren van de keten van boer tot kruidenier en andere detailisten. De bank sprak over het rapport met boeren, verwerkers en retail. Wilbert Hilkens, sector manager dierlijke productie bij ABN Amro, beschrijft de zeven elementen die boeren weer aan een winstgevend bedrijf kunnen helpen.
Communiceren
“Boer, foodretail en foodservice praten niet met elkaar. Voor de boer blijft maar één strategie over: produceren tegen zo laag mogelijke kosten met specialisatie als gevolg. Meer schakels maakt de communicatie nog moeilijker,” aldus Wilkens. Voor een succesvolle ketensamenwerking is praten over de schakels heen noodzakelijk. “Wissel ideeën uit, begin klein, beperk risico’s en besef dat samenwerking voor iedereen iets oplevert.”
Onderscheidend vermogen
Tot voor kort wilden de foodretail- en service vooral het goedkoopst zijn, maar nu streven ze nadrukkelijk naar onderscheidend vermogen. Verwerkers en boeren hebben elkaar dus hard nodig. Dat biedt kansen voor boeren.
Lees hier het volledige artikel op Foodlog.