Grote accountantskantoren scoren negatief op loyaliteit
Dat blijkt uit onderzoek van Prosu Databased Marketing. Prosu doet regelmatig onderzoek naar de loyaliteit van agrariërs aan hun accountants. Daarvoor gebruiken ze de Net Promotor Score (NPS), die wereldwijd wordt toegepast.
Klanten kunnen een cijfer tussen de 0 en 10 geven over hoe loyaal ze zijn over hun accountant. Van daaruit wordt een score berekend die tussen de -100 procent (zeer kritisch tegenover accountant) en 100 procent (zeer positief over accountant) ligt.
Gemiddeld over alle sectoren scoren accountants -10 procent. Agrarische accountants scoren met 0 procent beduidend hoger. Dit komt volgens Prosu vooral door de hoge score van kleine accountantskantoren. Sommige kleine accountants hebben namelijk een loyaliteit van 24 procent.
Negatieve NPS-score
Daar staat tegenover dat grotere accountantskantoren beduidend minder scoren. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat grotere accountantskantoren allen een negatieve NPS-score hebben. Dit houdt volgens Prosu in dat hun klanten minder loyaal zijn en in veel mindere mate zorgen voor positieve mond-tot-mond reclame.
Prosu Databased Marketing onderzoekt sinds begin 2014 continue de NPS-score van accountants. In totaal zijn meer dan 13.500 agrariërs naar hun accountant gevraagd.