Aardappel centraal in nieuwe Duitse imago campagne
Rode draad in de imagocampagne zijn jonge boerendochters of boerenzonen die het product of sector promoten. Bij de aardappelen staat Anne pontificaal op het bouwhekspandoek. „We hebben geluk dat we hoogwaardige levensmiddelen in de eigen regio kunnen telen. Wij staan voor regionale producten”, is haar statement.
Teelt ook op Limburgse akkers
De boerderij van akkerbouwer Manfred Weinberg, op wiens bedrijf in de gemeente Hillensberg-Selfkant (pal aan de grens bij Sittard), aardappelen het belangrijkste gewas vormt, werd door de RLV uitgekozen tot een van de locaties waar, middels een bouwhekspandoek langs de weg, op het belang van een regionale aardappelteelt wordt gewezen. Overigens teelt Weinberg een aanzienlijk deel van zijn Fontane aardappelen op Limburgse percelen. Het grootste deel van zijn Fontanes zet hij ook af aan Nederlandse fritesfabrikanten.
Tekst: Guus Queisen
Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.
Beeld: Guus Queisen
Bron: Rheinischer Landwirtschaftsverband