Column: BoerBurgerBeweging mikt op deelname Kamerverkiezingen
Maar het verhaal moet breder worden verspreid. Reden om dit najaar @Boerburgertweet in boekvorm uit te brengen. Een project wat al een jaar loopt, nog voordat ik in dienst trad bij Agrio Uitgeverij. Op 16 oktober is het zo ver en komt het BoerBurgerBoek uit. In het BoerBurgerBoek komt ook een uitgebreide begrippenlijst me boeren-vakjargon, vertaald in mensentaal. Alles om burgers meer bij ons voedsel en onze voedselmakers te betrekken en meer wederzijds begrip te kweken. Stad en platteland zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden en door boer en burger aan en met elkaar te verbinden kunnen we een echte BoerBurgerBeweging opzetten.
Mijn zoektocht naar een partner om het boek uit te geven, leidde mij naar Wim Groot Koerkamp en Henk Vermeer van Remarkable Communicatie in Deventer. Zij wilden echter meer dan alleen een boek en zij werden de motor van de BoerBurgerBeweging. Met de BoerBurgerBeweging legden zij de kiem voor een ander geluid; een geluid dat recht doet aan de grote economische waarde van de agrarische sector, waarin duurzaamheid, milieu- en diervriendelijkheid centrale thema’s zijn. Mijn BoerBurgerBoek is een onderdeel daarvan.
Waarom is een BoerBurgerBeweging nodig?
Boeren en tuinders handelen al eeuwen naar eer en geweten, maar zijn er de laatste decennia niet in geslaagd gelijke tred te houden met veranderingen in het medialandschap. De vertrouwde manier van belangenbehartiging is minder zichtbaar en minder effectief geworden. Daarmee beweert BoerBurgerBeweging niet dat de traditionele belangenbehartiging overbodig is geworden. Integendeel: dit poldermodel werpt nog steeds haar vruchten af. Voor een correcte beeldvorming, waarbij het imago van de agrarische sector in overeenstemming is met haar identiteit, is echter ook inzet van nieuwe, additionele middelen en technieken gewenst.
Vergrootglas
In een drukbevolkt land als Nederland ligt de agrarische sector continu onder een vergrootglas. Bijna dagelijks verschijnen er ‘misstanden’ in de media, aangejaagd door een goed georganiseerde groene lobby. Deze berichtgeving is allesbehalve toeval, maar maakt onderdeel uit van een strategie om de agrarische sector stevig te limiteren. Het is evident dat deze groene lobby het mediaspel beter beheerst dan de land- en tuinbouwsector. De vraag rijst of de huidige belangenbehartiging toereikend is uitgerust om de stem van boeren en tuinders te kunnen laten horen.
Andere tijden vragen om een andere strategie. Een strategie die niet langer gebaseerd is op reactie (op misstanden), maar het initiatief neemt; de kracht van de land- en tuinbouw agendeert. Boeren en tuinders hebben een positief imago bij de (stille) meerderheid van de Nederlandse bevolking. De BoerBurgerBeweging geeft deze mensen een stem: een stem die uitgebracht kan worden bij de eerstvolgende verkiezingen in maart 2021.
Dus ja, BoerBurgerBeweging mikt op deelname aan de Tweede Kamerverkiezingen in 2021.
De tijd is meer dan rijp voor echt Gezond Boerenverstand in Den Haag. En dat gezonde boerenverstand zit echt niet alleen bij de boer, dat zit ook bij het overgrote deel van de maatschappij. Zij waarderen onze boeren en zien ook dat de Nederlandse land- en tuinbouw het cement in de betonmolen is. Zij zien ook dat de land- en tuinbouw niet alleen zorgt voor ons voedsel, maar ook voor landschaps- en natuurbeheer, sociale cohesie op het platteland, werkgelegenheid, een goede economie.
Aandacht
De BoerBurgerBeweging kan het verschil maken door recht te doen aan de kracht van de agrarische sector: goed voor gezonde en prachtige producten die wereldwijd hun afzet vinden. Een sector bovendien waaraan, buiten de boeren en tuinders, tienduizenden Nederlanders hun baan te danken hebben. Met BoerBurgerBeweging maakt de agrarische sector niet alleen persoonlijk contact met burgers, maar bovenal met consumenten. Als politiek platform is BoerBurgerBeweging verzekerd van aandacht en middelen om de andere, emotionele kant van de medaille te tonen: boeren en tuinders die met liefde en respect voor het milieu hun beroep uitoefenen. Bovenal kan BoerBurgerBeweging direct invloed uitoefenen op wet- en regelgeving.
Ik ben niet de BoerBurgerBeweging. Met mijn BoerBurgerBoek ben ik als burgermeisje slechts een onderdeel van de BoerBurgerBeweging. En dat doe ik graag. En samen met andere burgers en boeren kunnen we in 2021 een verschil gaan maken. Als we al die krachten maar bundelen en samen met elkaar optrekken.
Meer informatie over de BoerBurgerBeweging, vindt u hier: www.boerburgerbeweging.nl.