Virtual Reality zet landbouw op zijn kop
Dit is Virtual Reality ofwel Virtuele Realiteit, waarmee je via een soort kartonnen brilletje met daarin een smartphone levendige 3D-foto’s kunt bekijken. Met deze razend populaire techniek kunnen boeren ineens hun bedrijf aan de hele buitenwereld tonen of zelfs educatiemateriaal maken voor scholen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen was nog nooit zo leuk en gemakkelijk.
Driedimensionale brochure
Sander Martinec van Smart2IT uit Hengelo en ontwikkelaar van het Smart2VR-platform is ongelooflijk enthousiast over het product dat binnenkort op de markt komt voor de landbouw. „Virtual Reality heeft absoluut de toekomst. Zie het als een driedimensionale brochure met heel veel beleving, want behalve beeld tonen kun je ook geluid laten horen. Als je een beeld van een stal laat zien, kun je de varkens op de achtergrond horen. Dan lijkt het alsof je er middenin staat omdat je helemaal om je heen kan kijken. Het beeld is namelijk 360 graden. Dat is echt een fantastische ervaring. Je staat echt in de stal of op het erf met al het gevoel van diepte en licht.”
Self-service-app
Sander Martinec: „In de nabije toekomst is het zelfs mogelijk om video’s op deze manier te bekijken. We werken ook met Agrio Uitgeverij samen om de self-service-app voor de landbouwsector beschikbaar te maken. Nedap is al een klant van ons en er is voor de nieuwe Case trekker een 360 graden VR-brochure gemaakt.”
Communiceren met maatschappij en burger
Voor de landbouw zijn de mogelijkheden van VR-apps legio. Fabrikanten kunnen producten laten zien zoals trekkers, oogstmachines, melkmachines of ze kunnen handleidingen maken hoe hun machines te gebruiken. Maar de boer kan hier ook zelf iets mee. Hij kan zijn eigen stal aan de buitenwereld laten zien. De wereld van VR doet zijn intrede en zal binnen een paar jaar gemeengoed zijn. Dan kan een burger de beelden downloaden en bekijken met zijn Google Cardboard. Zelfs de Hema gaat binnenkort dit soort doosjes verkopen. De boer kan dus op een hele creatieve manier met veel beleving voor de kijker zijn bedrijf of zijn akkers tonen. Daarmee kan hij een belangrijk aspect van maatschappelijk verantwoord bouwen invullen: communiceren met maatschappij en burger.
Lees het hele artikel in de nieuwe Boer & Bouw die zaterdag 7 november verschijnt bij Agrio’s regiobladen Stal & Akker, Vee & Gewas, Veldpost en Agraaf. Ontvangt u Boer & Bouw niet? Vraag hier een exemplaar aan.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Ellen Meinen, Jaap Geurtsen, Susan Rexwinkel