Afzetmarkt voor diepvriesproducten groeit 4 procent per jaar
Aviko speelt met uitbreiding in op groeiende fritesmarkt
De wereldwijde vraag naar aardappelproducten uit de vriezer blijft groeien. Ton Christiaanse, CEO van Aviko Groep, constateert een groei van zo’n 4 procent per jaar. Met zijn geplande capaciteitsuitbreiding kan Aviko optimaal profiteren van deze snel groeiende markt, zegt hij.
In het Belgische Poperinge wordt een fabriek gebouwd met een capaciteit van 175.000 ton diepgevroren frites en 11.000 ton aardappelvlokken per jaar. Voor de afzet van deze producten richt Aviko zich op markten in West Europa, Azië en Zuid-Amerika. Moederbedrijf Royal Cosun heeft de investering recent goedgekeurd.
Aardappelspecialiteiten
Gekozen is voor België als vestigingsplaats vanwege de beste mogelijkheden op het gebied van teelt, logistiek en de markt. In het nabijgelegen Proven, een deelgemeente van Poperinge, heeft Aviko al een fabriek met circa 275 medewerkers voor de productie van zowel diepgevroren frites als aardappelspecialiteiten. Deze fabriek zal zich volledig gaan toeleggen op de productie van aardappelspecialiteiten. De huidige productie van diepgevroren frites wordt ondergebracht in Poperinge. Als de nieuwe fabriek volledig operationeel is, zal deze werk bieden aan circa 155 medewerkers, met inbegrip van ongeveer 45 medewerkers die vanuit Proven zullen meeverhuizen. Naar verwachting zal de productie in september 2021 kunnen starten.
Met activiteiten in meer dan 110 landen en productielocaties in Nederland, Duitsland, België, Zweden, Polen en China, behoort Aviko tot de vier grootste aardappelverwerkende producenten ter wereld.