Blauwe trekker het populairst bij Nederlandse akkerbouwer
Elk jaar ondervraagt het onderzoeksbureau Agridirect akkerbouwers met minstens 10 ha akkerbouwgrond en/of 2 ha vollegrondsgroenteteelt naar hun bedrijfsactiviteiten, investerings- en toekomstplannen. Circa 7.500 agrariërs zijn ondervraagd. Van de ondervraagde bedrijven gaf 28,5 procent aan er een New Holland tractor op hun erf staat. Daarmee bekleedt dit merk de eerste plaats. Het op één na populairste merk is John Deere met 26,8 procent. Gevolgd door Case-IH met 17,9 procent, Fendt met 17,4 procent en Massey Ferguson met 14,0 procent.
Investeren
Dit jaar denkt 13,6 procent van de akkerbouwers aan het investeren in een tractor. Investeren in een nieuwe overweegt 7,5 procent en 6,1 procent denkt aan een tweedehandse. Agridirect signaleert daarbij een lichte stijging ten opzichte van 2018. Toen gaf 13,2 procent aan voornemens te zijn om in een tractor te investeren. „Gedurende de laatste jaren zien we wisselende percentages wat betreft investeringsplannen in tractoren met het laagste percentage in 2015. Sinds enkele jaren zien we weer een stijgende trend,” aldus Agridirect.
Bedrijfsomvang
Agridirect signaleert een duidelijk verband tussen de bedrijfsomvang en de bereidheid om in een tractor te investeren. Zo denkt een kwart van de akkerbouwers, met meer dan 100 hectare grond, aan het investeren in een tractor. Daarbij gaat 18,1 procent voor een nieuwe en 6,8 procent voor een tweedehands. Bij de kleine bedrijven, met tussen de 10 hectare en 20 hectare grond, speelt 8.6 procent van de akkerbouwers met de gedachte te investeren in een tractor. Aan een nieuwe denkt 4,0 procent en aan een tweedehands 4,6 procent.