Met tracks en ecoploegen bodem gezond houden
Allereerst toont de demonstratie de voordelen van bovenover ploegen. Gerben Klungel, mechanisatie-expert en tracksdeskundige bij Zuidberg, omschrijft de voordelen van het bovenover rijden: „Het heeft als belangrijk voordeel dat de voor niet ernstig wordt verdicht. Je rijdt er niet met één band in. De grond tot aan de ploegzool kan worden ‘hersteld’ door verschillende bodemwerkzaamheden. Structureel herstel van de bodem onder de ploegzool is meestal niet aan de orde.”
Dankzij tracks zal de bodem onder de ploegzool minder verdichten dan met banden die het gewicht minder verdelen, zegt Klungel. „Negatieve effecten op waterhuishouding, bodemleven, wortelontwikkeling en plantengroei zijn daarom kleiner.”
Niet slippen
„Dankzij tracks is er meer koppel beschikbaar en er is nagenoeg geen slip. Hierdoor kan de teler met minder vermogen dezelfde werkzaamheden uitvoeren”, aldus Klungel. „In de praktijk gebruiken de telers die eigenschap om de capaciteit uit te breiden, zegt de Zuidberg-man, bijvoorbeeld door in plaats van een vijfschaar een zesschaarsploeg in te zetten.
Tijdens de demonstratie op dinsdagmiddag zal Klungel zelf uitleg geven over de ontwikkelingen met tracks in landbewerking. Hij zal zeker tijd nemen om vragen van agrarische ondernemers te beantwoorden, tijdens en na de twee demorondes op 29 oktober.
Stabiele (eco)ploegen
Tijdens de velddemonstratie is er volop aandacht voor ploegen. Meerdere aspecten komen aan de orde. Uit de voor, goed inwerken van een groenbemester, voorjaarsploegen en ecoploegen zijn de onderwerpen tijdens de twee rondes op de Proeftuin voor Agroecologie en Technologie. Behalve de tracks van Zuidberg zijn de twee hagelnieuwe ploegen die geshowd worden reden om naar de bijeenkomst te gaan. Beide ploegen onderscheiden zich door hun bijzonder stabiele karakter. De ploegen die te zien zijn, zijn de Escudero Ecoploeg en de Kuhn Varimaster L- Onland 5E – NSH.
Gijs de Jong van Weevers Mechanisatie is bijzonder te spreken over de stabiele constructie van de Escudero-ploeg. „Je kunt hem in de voor en bovenover gebruiken. Hij kan op twee snijbreedtes afgesteld, 32 en 37. De ploeg heeft een rister dat knap keert. Hij is strak en net afgewerkt”, zegt de Jong.
Escudero is een Noord-Spaanse fabrikant van niet-aangedreven grondbewerkingsmachines. De Jong zegt dat de ploeg die dinsdag getoond wordt heel makkelijk af te stellen is. Groot voordeel is dat hij tijdens het werk geen invloed uitoefent op de trekker. „Die blijft heel stabiel in zijn spoor op gps.
Ondiep of dieper
Bij het ecoploegen blijft de teler op een diepte van ongeveer 15 centimeter. De Escudero kan echter ook wat dieper, naar 22 of 23 centimeter. Volgens De Jong zal het dinsdag draaien om ondiep werken, maar wel op een flinke breedte. Weevers neemt een achtschaar mee. Voor dat werk is een trekker van rond de 130 of 140 pk geschikt. Dankzij twee dieptewielen, aan de voor- en de achterkant van de ploeg werkt de combinatie heel constant op dezelfde diepte.
Ook de Kuhn Varimaster L- Onland 5E – NSH kan ondiep en dieper werken. Christiaan Borkus van importeur Reesink omschrijft de ploeg als stabiel en bijzonder sterk. „Hij kan op 15 centimeter werken, maar ook zelfs op 30. Bij de TopBodem-bijeenkomst gaat het om ondiep ploegen, maar een teler die zowel ondiep als diep werkt op verschillende percelen, kan in beide gevallen met deze ploeg werken.”
Onland staat voor bovenover ploegen. Borkus zegt dat de ploeg zowel in de voor als bovenover kan werken. De toevoeging NSH bij de Kuhn staat voor Non Stop Hydrolic. Dat laatste systeem is een hydraulische beveiliging, die bijdraagt aan het stabiele werk met de ploeg.
Zeer sterk
Dankzij de sterke constructie van de Kuhn verdraagt de ploeg veel kracht per lichaam. Borkus: „Hij kan wel 50 pk per lichaam hebben. Je kunt dus onder zware omstandigheden met deze ploeg werken. De ploeg valt in het segment tussen de 153 en de 183 serie van Kuhn. Deze fabrikant staat bekend om het degelijke smeedwerk en gietwerk.”
Borkus ziet mogelijkheden voor werken met een compacte trekker, die wel veel vermogen heeft. Doordat de ploeg een stapje zwaarder gebouwd is, kan hij veel hebben. Net als de Escudero is deze ploeg gemakkelijk af te stellen. Als ander voordeel noemt Borkus de nette afwerking met weinig bouten en schroeven. „Je ziet weinig scharnierende delen en hij blijft heel schoon bij het verstellen, dankzij een dicht middenstuk.”
Aanmelden voor de velddemo kan nog. Kijk hier voor het programma en de opgave.
Tekst: Jorg Tönjes
Beeld: Jorg Tönjes