Van Nieuwenhuizen: Kenteken voor alle landbouwvoertuigen per 2025
Deze datum is een nadrukkelijke eis van de betrokken wegbeheerders, van het Openbaar Ministerie en de politie voor de handhaving op de gewenste snelheidsverhoging, schrijft ze.
Kamerlid Bisschop (SGP) wilde via een amendement voorkomen dat landbouwvoertuigen onnodig een kentekenplaat moeten dragen. Hij stelde voor om voertuigen die langzamer rijden dan 25 kilometer per uur vrij te stellen van de kentekenplicht. Hij wil de komende jaren evalueren hoe de invoering van de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen die harder willen rijden dan 25 kilometer per uur uitpakt en wat dit in de praktijk betekent voor de handhaving en voor de doeltreffendheid van de regeling. Van Nieuwenhuizen ontraadt dit amendement. Die datum is een belangrijk onderdeel van het gesloten compromis en om die reden een onmisbaar onderdeel van het onderhavige wetsvoorstel.
In 2016 werd de kentekenplicht voor alle trekkers ook al aan de Kamer voorgelegd. VVD, CDA, PVV en SGP waren destijds tegen. Daardoor was er een nipte meerderheid tegen het voorstel. De VVD wilde wel een verruiming voor de maximumsnelheid en verruiming van landbouwvoertuigen op rondwegen. Dit voorstel werd aangenomen. Toch is daar nooit uitvoering aangeven.
Belangenorganisaties Cumela, Fedecom en LTO Nederland pleiten al langer voor een kentekenplicht. Zij vrezen dat anders de verruiming voor snelle landbouwvoertuigen op de lange baan wordt geschoven.