Column uitgesproken tijdens het Akkerbouw Symposium
Video: Column Karin Bergmans-Elshof (video): Inspanning wordt beloond
Hierbij de tekst van de column:
Beloofd in de aankondiging: een column met;
lastige knelpunten
gevoelige items
hete hangijzers
bijzondere gebeurtenissen
mooie successen
inspirerende ervaringen om trots op te zijn!
Dus …
Column: inspanning wordt beloond
Inspanning wordt beloond, of in elk geval zou het zo moeten zijn. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar het moet uiteraard wel je uitgangspunt zijn. Maar wat is dan die beloning? Als eerste denken we dan vaak aan keiharde euro’s. Echter, beloning kent vele gedaantes. Net als inspanning.
En we spannen ons allemaal enórm in, de één welliswaar wat meer dan de ander, maar over het algemeen… Extra inspanning is vérder kijken dan recht-toe-recht-aan produceren en hopen dat het genoeg oplevert. Het is àctief een niche opzoeken. Zoals korte-keten-productie, waarbij er direct contact met de klant is. Of het is aanpassen om aan de eisen voor één of ander keurmerk te voldoen. Produceer je toch gewoon bulkproducten? Zorg dan voor extra kwaliteit. Kortom; toegevoegde waarde realiseren zonder de kostprijs uit het oog te verliezen. Zo telen wij zelf Innovators voor een Amerikaanse fastfoodketen uit het hoogste segment: Five Guys Burgers and Fries. Die opereren sinds 2017 ook in Nederland. Een kenmerkend element bij Five Guys, is dat de vers gesneden frietjes van aardappels van lokale boeren komen. Aardappelzakken worden om esthetische redenen gestapeld in de ruimten van de klant. Op die zakken, maar ook op een bord in de ‘winkel’ staat niet alleen het land van herkomst, maar ook de naam en de woonplaats van de boer.
Met niche denken we aan heel kleinschalig, waarbij je ook nog eens moet oppassen dat je niet in andermans niche terecht komt. Maar eigenlijk telen we allemáál voor een niche-markt. We telen bijvoorbeeld niet gewoon aardappels. Maar consumptie- of tafelaardappelen. Of hoogwaardig pootgoed. Of zetmeelaardappelen. En we blinken dan wel héél groots uit in export, maar driekwart is voor de lokale markt die Europa heet. Het meeste blijft zelfs binnen de driehoek Londen, Berlijn, Parijs. Dat zijn gewoon streekproducten! Want ook niche productie vraagt om een bepaalde omvang, dat wordt nogal eens vergeten. Een echte hele kleine niche markt aanboren is dan ook een andere tak van sport en vraagt vaardigheden richting marketing. Hulde voor wie dát lukt!
Inspanning is ook; erkennen als je iets níét in de vingers hebt. Lukt het de buurman op vergelijkbare grond wél en jou niet, om bijvoorbeeld voldoende witlofpennen te telen? Dan schakel je over naar winterpeen. Trekt dat een te zware wissel op je grond? Dan switch je naar peterselie voor de lokale drogerij zodra je daar tussen kunt komen. Kortom; inspanning is inherent aan ondernemen. Niet stil blijven staan. Want als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Inspanning wordt beloond? Beloning als in loon-naar-werken, door inspanning dus, is veel bréder dan je op het eerste gezicht zou denken. Beloning kan zitten in voldoening uit je werkzaamheden halen. Genoeg is dan beter. Beloning is óók waardering krijgen. Van je directe afnemers óf van de maatschappij. Misschien is dé grootst denkbare beloning voor de sector, wel het krijgen of behouden van een ‘licence to produce’ van onze eigen maatschappij. Dát kon de komende tijd nog wel eens de grootste inspanning vragen. Succes!